
Arrival in Moscow
Polen, 20.08.2016
De dag van vertrek verliep alles voorspoedig met de treinreis van Hoek van Holland. Met ruime overstap tijd in Utrecht Centraal had ik nog even een gigantisch flinke pasta bij Julia’s gehaald. Tot slot nog een Paulaner pilsje gedronken op het perron wachtend op de Intercity/City Night Line trein richting Duisburg Hbf. De Intercity trein had compartimenten met zes zitplaatsen. Het was aardig warm en hadden na enige tijd bij het raam in de gang gehangen. Met 10 minuten vertraging kwamen we aan in Duisburg Hbf. Hier hebben we nog even een curry worst gescored. Uiteindelijk stapte wij in de legendarische Jan Kiepura Euronight trein richting Warschau. Het treinstel zit vast aan de City Night Line richting Dresden en Praag. Erg bijzonder. Nu begrijp ik dat de nachttreinen niet meer rendabel zijn dat twee partijen samen rijden. We hadden een Nederlandse man ontmoet op Duisburg Hbf die naar Berlijn ging. Hij was aardig onder de indruk van de reis die wij in het vooruitzicht hebben staan. De Jan Kiepura trein is zeer comfortabel met tweepersoonscoupes. In de coupe is een kledingkastje, wasbakje en stopcontacten. In de ticketprijs is een kopje koffie, twee flesjes water en een muffin p.p. Inclusief. Erg goed al zeg ikzelf. Er was overigens geen douche wat ik wel had verwacht, maar geen probleem.
De nacht hebben wij gebrekkig doorstaan. Het is wennen aan het slapen in de trein. De volgende ochtend, 20 augustus, dus werden wakker in Berlijn waar wij de TV-toren nog hadden gezien. Van onze hele aardige conductrice kregen wij een mega heet bakje koffie, en al was het bakje koffie niet heet dan had je hetzelf wel geworden van haar… Oh teveel details, hahaha… We waren nog naar het restauratierijtuig gelopen, maar helaas hadden ze geen ontbijt. De trein was gekoppeld aan de Eurocity trein in Berlin Ostbahnhof. Het zijn erg mooie treinstellen. Eenmaal bij Frankfurt(Oder) bij de grens van Duitsland en Polen kwamen wij langzaam in de Poolse invloeden terecht. De prachtige Poolse landschappen gingen aan ons voorbij. Het Pooolse landschap is erg mooi met veel groen en weilanden. Poznan Glowny hadden wij gepasseerd met vele mooie oude en historische gebouwen en veel kleur. De treinen die wij voorbij passeren zin vrij modern. Het is vast niet de laatste keer dat ik Polen ga bezoeken. Zo nu en dan zie je wat boeren op een tractor het land bewerken en later rij de dan werr door een stad heen. Leuk en afwisselend. Door de langde afstanden in de trein zit je vaak naar buiten te staten. Erg ontspannen. De huizen in Polen zijn redelijk vervallen voor Westerse begrippen. Ik merk hoe dichterbij Warschau we komen hoe mooier het landschap wordt. Het is aanzienlijk droger dan het Westen van Polen. Over het algemeen is er weinig bebouwd en zijn er veel groene stukken.
Wit-Rusland, 21.08.2016
Warschau was een geweldig mooie stad met een erg mooi oud centrum van ongeveer maar 40 jaar oud. Al snel bij aankomst hadden wij de backpacks afgegooid bij de left-luggage services op Warszawa Centralna. Vervolgens hadden wij een rondje rondom het trein station gemaakt en zijn gelijk naar de HopOn HopOff bus gegaan. Het verleden van Warschau nog steeds goed tezien met de Tweede Wereldoorlog. Desondanks is het niet in de negatieve zin. Wij waren er wel op een zonnige dag en dat maakt alles zeker mooier! Op het oude in plein in Old Town hadden we nog een typisch Poolse gerechten gegeten. Het was onwijs goedkoop. Ongeveer 16 euro voor drinken en eten. Na het eten waren wij terug gewandeld naar het treinstation. Bij het station hebben we nog wat pilsjes bij het Hard Rock Cafe. Uiteindelijk na het Hard Rock Cafe zijn we naar het station gegaan om onze spullen te pakken voor de trein naar Moskou. Mijn samenvattende ervaring met Warschau was erg leuk. Er zijn aardig wat historische gebouwen, goed eten em prachtige dames. Zeker voor herhaling vatbaar en zeker gezien de kosten! Het is allemaal leuk betaalbaar.
Op het station pakte wij trein 10 naar Moskou Belloruskja. Tot onze grot verbazing was het een mega luxe trein. Bij binnenkomst was het ijs was al gebroken met één van de Russische provodnitsa’s toen ik in het Russisch “Spasiba!” Zei (Dankjewel).
Even later wilden wij war bestellen bij de provodnitsa. Met mijn Lonely Planet gids liep ik naar de conductrice toe en zei “Ist va ni tze” (pardon/sorry). Ze vond het geweldig. Wij bleken de Parijs-Moskou nachttrein te hebben gepakt . De coupés waren onwijs mooi. Boven twee beddenen onder twee banken voor Nils en ik alleen. Aan het einde van het rijtuig zat een toilet en een toilet met douche. Dat heb ik ook geweten. Zo’n douche was wel even lekker.
In de avond stonden wij met een te praten die naar Wit-Rusland zou reizen. Hij kon Russisch praten en woonde vroeger in de DDR. In de nac ht hadden wij de paspoortcontrole aan de grens van Polen en Wit-Rusland. Het duurde vrij lang. De taal barriere was dit keer overduidelijk groot, want de douane sprak helemaal geen Engels of een andere taal buiten Wit-Russisch om.
Uiteindelijk had ik in heel langzaam Engels gezegd dat wij naar Rusland aan het reizen waren. En dat we alleen op een transit waren. Dat kon ze gelukkig begrijpen. Later kwam er een Wit-Russische douane beambte onze paspoort controleren en nam deze mee om ze te stempelen. Het was een pittige tante waar je zeker geen ruzie moet krijgen. Tussen de paspoortcontroles door zaten we een film te kijken op Nils zin tablet. Na alle controles was het eindelijk tijd om te gaan slapen. De nachtrust was erg goed door de comfortabele coupés. Rond half 7 werd ik wakker. Ik keek langs de verduisteringsgordijn en zag dat we waren aangekomen in Minsk, de hoofdstad van Wit-Rusland. Stiekem had ik wat foto’s gemaakt van het station, want daar zij hier niet heel erg blij mee. De provodnitsa vroeg, terwijl ik in de gang stond, of ik een koffie wilden. Dat is wel lekker natuurlijk! Ze gaf gelijk twee flesjes water en een klein ontbijt doosje met een koekje en een cakeje er in. Ik kreeg een typische Russische theebeker te leen.
De trein zetten zijn reis verder naar Moskou. De Wit-Russische landschappen zijn erg mooi. Het is wel arm van wat je uit de trein kan zien. Er zijn weinig asfalt wegen en weinig auto’s op de weg. Zo nu en dan zie je een oud vrouwtje wachten op een afgelegen station en een visserman langs de sloten/beekjes. Vlak voor de Russische grens kwamen we langs het plaatsje Orsha. Het grootste plaatsje voor de Russische grens. De lokale bevolking woont voornamelijk in houtenhuizen en als ze in stenenhuizen wonen is het vaakmzonder pleisterwerk. Af en toe zie je wat locals huiswerkzaamheden doen vanuit de trein. Er is een groot contrast met in vergelijking met Nederland. We hadden in het restauratierijtuig wat gegeten. De vrouw van het restauratierijtuig kwam langs om te meldden dat het mogelijk was om eten te bestellen. Het rijtuig zat precies achter ons slaaprijtuig, waardoor we snel heen en weer konden lopen. Het was een mega oud rijtuig in vergelijking met onze luxe rijtuig. In het restauratierijtuig waren ook een aantal. 4-persoonscoupes aanwezig. Dit zijn waarschijnlijk dezelfde rijtuigen die wij vanaf Moskou naar Beijing hebben.
In de begin dagen zijn wij verpest met de luxe Jan Kiepura trein en de “Polonez” Parijs-Moskou express. Het eten was oké in het rijtuig. We hadden een groot portie wat redelijk prijzig was in vergelijking met Warschau, maar we moeten ons realiseren dat er een speciaal rijtuig meegaat als restaurant, dus de prijzen mogen wel wat hoger zijn. De communicatie verloopt niet echt vlekkeloos.
Bij aankomst op Moskou Belloruskja hadden wij al snel de metro gevonden. Door de uitgeprinte metrokaart, die wij vanut Nederland hadden meegenomen, was het makkelijker dan verwacht. Ondanks het cyrilisch was het vrij straight forward. De kaartautomaat is simpel en kan je in het Engels zetten. De metro is snel, mooi en goedkoop. Voor maar 100 roubles (€1,30) kan je twee ritten maken. Bij het metrostation vlakbij het hotel liepen wij nog even verkeerd,maar hadden snel de correcte route gevonden. Het hotel Zarya Maxima is erg netjes.er is een restaurant en een ,obby om een drankje te doen. We hadden nog even een douche genomen en gingen nog even naar de nabij gelegen Botanische tuinen. In de avond hadden we boodschappen gedaan en gingen eten in het hotel. Het is vrij goedkoop en erg goed. Ik had champignon soep en een hamburger. Uiteindelijk waren we in de lobby geeindigd van het hotel waar we aardig wat pilsjes hadden genuttigd. De barman Mikhail had ons nog wat Russisch geleerd. Later liepen er drie Russische dames het hotel in en vroegen aan hen of ze ook een drankje wilden drinken. Hun Engels was vrij goed. De drie dames kwamen uit St. Petersburg . Na de nodige biertjes was het tijd voor bed. Een mooie eerste impressie van Moskou! Stay tuned for more!
2 gedachten over “Arrival in Moscow”
aardig klef weer allemaal hoor, wat fijn dat het goed gaat en de taal nou ja jullie leren snel
veel veel veel plezier (het weer gaat hier ook de goeie kant op) liefs trudie (en dre)
Hoi Trudie en Andre, leuk van jullie bericht. Moskou is prachtig mooi en hebben de dagen goed ingepland met de hop-on hop-off tour. Groeten van ons uit Moskou.