Toronto en Niagara Falls

9 februari 2018, Toronto (Ontario) Canada

In de ochtend was ik al vroeg uit de veren, ondanks dat ik 2 uurtjes had wakker gelegen voelde ik mij toch fit. Op de dag van aankomst had ik op de luchthaven nog een flyer meegenomen van de sightseeing bus in Toronto. De rode dubbeldekkerbussen maken een mooi groot rondje in de stad Toronto. Een afstand waar je niet tegenaan kan lopen, dus dat stond op de planning. Na een heerlijke douche ging ik naar de beneden in de bar voor mijn eerste full Canadian breakfast. Het was echt een gezellig barretje/restaurantje waar je al vroeg terecht kan voor de nodige maaltijden. De vrouw achter de bar was al heel vrolijk en zij vroeg enthousiast ‘’Good morning! How are you today?!’’. Op zulke momenten maakt het niet uit waar je ben je voel je dan meteen thuis. Het was geen overbodige luxe, want een koffiemachine voor een cappucino hadden ze niet. Dus ik had gewoon een normaal bakkie uit een normale huis-tuin-en-keuken mok! Het ontbijt was echt zalig! Te bedenken dat ik een maaltijd had overgeslagen aangezien ik meer slaap had dan trek. En ik kan je vertellen dat ik ook wel aardig trek had, haha! Het ontbijt was maar 5 euro omgerekend. Als je een goedkoop en primitief hotelletje zoek in Toronto ga dan zeker naar de Rex Hotel Jazz & Blues Bar. Het is echt een leuke introductie als je voor het eerst in Toronto arriveer.

Door de mooie centrale locatie van hotel liep ik op mijn gemakkie door het winterse weer naar Union Station. Dit is ongeveer 30 minuten wandelen. In dezelfde straat (Queen Street) zat het stadshuis. Het bijzondere is dat het oude stadhuis, een Victoriaans Gebouw, naast een modern stadhuis is gelegen. Het modern stadhuis is een soort maanvormig gebouw en onwijs hoog. Best apart om dat te zien. Voor het stadhuis was er een grote schaatsbaan waar iedereen gratis gebruik van kan maken, echter moet je dan wel schaatsen meenemen (wel zo handig ;-)!). Er stonden grote letters voor het stadhuis ‘T O R O N T O’. Uiteraard moest ik daar even een foto bijmaken. Ik liep op m’n gevoel verder richting Union Station. Doordat Toronto in blokken is gebouwd kan je met een beetje richtingsgevoel nooit fout lopen. Je moet alleen wat herkenningspunten onthouden bij aankomst. Je kan merken dat de mensen in Toronto hun hand niet omdraaien voor dit soort winterse weer. Sneeuwschuivers, strooizout wagens en zelfs shovels rijden af en aan om de wegen optimaal bruikbaar te houden voor het drukke verkeer in de stad. Ook te voet zie je dat de mensen in Toronto zich heel goed kleden voor het weer. Zelfs een dakloze man die op de straat in een slaapzak lag. Vrij confronterend dat dit gewoon mogelijk is in dit land. Even later kwam ik aan bij Union Station. Een prachtig gebouw. Net een museum.

Op de dag van aankomst in Toronto had ik de trein genomen vanaf de luchthaven. Ook toen kwam ik op Union Station. Ik zag toen een VVV-kantoor in het station, dus ik was daar even heen gegaan voor informatie. Een leuke blonde dame hielp mij, spontaan had ik opeens meer vragen… hahaha ;-)! Ze had mij verteld over de sightseeing tour dat er in de winter echter maar 3 vertrektijden zijn en het dus niet mogelijk is om frequent te ‘hop on hop offen’. Afijn, maakt mij toch niet uit, meestal zeg ik dat ik in en uitstap maar veelal vaak blijf ik 2 rondes zitten haha. Het was nog vroeg en voordat de bus bij Union Station was had ik nog wel voldoende tijd om de CN Tower te bezoeken. Dit is op 1 na hoogste gebouw van de wereld. De hoogste staat in Dubai, namelijk de Burj al Khalifa. Binnen 1 minuut stond ik met de lift opeens 400 meter hoger. In bepaalde gebouwen duurt het al 5 minuten voordat je uberhaupt 1 verdieping heb gehad, hahahaha. Het was een adembenemend uitzicht, echter vertelde ze dat het juist deze dag minder was vanwege de sneeuwstorm die net na 12en zou aankomen. Dus ik begrijp dat je op een heldere dag echt prachtig uitzicht heb. De medewerkster van de CN Tower zei ook dat ze soms wel is de Niagara Falls kunnen zien op een zeer heldere dag. Voor mij was dit ook al prachtig. Ik zag een bevroren Lake Ontario en een besneeuwde stad met direct onder de toren het treinstation. Er was nog een verdieping waar je over een glazen vloer kon heenlopen. Er werd vermeld dat er maar liefst 3,5 orka’s op kunnen liggen voordat het zou breken of 3500 wasberen of 245.000 kleine vogeltjes. Laat ik die nou precies op dat moment niet bij mij hebben. En 3,5 orka is ook weer zowat… hahaha. Er was ook nog een gedeelte waar je naar buiten kon. Er stond nagenoeg geen wind en het was daarom ook net zo koud als beneden van de toren. Gek genoeg stond ik wel ongeveer 400 meter hoger. Het was een overweldigende ervaring. Even later ging ik naar beneden en liep ik richting het treinmuseum toe van de stad. Alles lag hieronder sneeuw en niets was weggehaald. Aan de treinmuseum zat er ook een bierbrouwerij aan vast. Ik had even een moment dat ik dacht bij mijzelf ‘’hebben dit echt helemaal speciaal voor mij gedaan een bierbrouwerij en een treinmuseum naast elkaar, hahaha :-)!!’’. Het bier is vrij bekend in Toronto, het heet gek genoeg ‘’Whistle Steam Pilsner’’. Het was een leuk idee om naar de brouwerij te gaan, alleen nog veelte vroeg, dus ik liep naar Union Station toe om te wachten op de sightseeing bus.

Ik was er een half uur te vroeg. Toevallig zat er precies een Starbucks bij de halte. Nou ja… toevallig… in Toronto zie je meer Starbucks koffiezaakjes dan brievenbussen, haha. Onder het genot van een warme cappuccino zat ik naar het winterse weer te kijken vanuit een warme koffiezaak. Heerlijk! Ondertussen werd het wel tijd dat de bus zou komen, dus ik had weer alle sjaals en jassen aan gedaan om de kou weer te trotseren. Gelukkig zag ik dat de bus wel een dak had haha, zoals zoveel van die bussen dat juist niet hebben. Had een beetje koud geweest. Het was wel een tikkeltje anders dan de rest. Bij deze sightseeing tour had je live commentaar in plaats van de normale optie met oordopjes en een reeks aantal talen die worden gesproken. Ik had met veel geluk een plaatsje voorin de bus. De tour ging door heel Toronto heen. Normaal in de lente en zomer kan je ook nog met een boottour mee, echter was Lake Ontario helemaal bevroren, maar je ticket blijft wel geldig voor de volgende keer. In de tour kom je ook in een wijk dat allemaal distilleerderijen hebben. Een fun fact is dat ‘Al Capone’ helemaal weg was van de Whiskey die ze in Toronto maakte en dat hij zijn boten vanuit Chicago naar Toronto liet varen om ze vervolgens helemaal vol te gooien met deze alcoholische versnaperingen. In het verleden heette Toronto ‘’York’’ dit kwam vanuit de koloniale tijd vandaan. Echter vonden de inwoners het helemaal niets, aangezien het teveel op New York leek. De meerderheid had tegen gestemd en waardoor Toronto nu Toronto heet. Het gekke is dat de locals het eigenlijk Toronno noemen, dus als je Toronto zeg, dan weten ze al snel dat je een toerist ben. De gids vertelde dat de stad heel veel weg heeft van New York. Dus om je een idee te geven hoe de stad er ongeveer uitziet. Wat voor mij opvalt is het soort steen wat is gebruikt bij sommige gebouwen. Die typisch bruinebaksteen gebouwen. Dat je doet denken aan films die in Brooklyn of Bronx zijn opgenomen. Nog iets wat mij opviel zijn de vrachtwagens en sowieso de auto’s hier. Ze zijn zo anders. Echt Amerikaans. Dit vind ik altijd leuk van reizen. De onbewuste dingen in het dagelijks leven die dan zo anders zijn van een ander land.

Na de tour ging ik nog 1 stop verder mee net na Union Station. Dit is namelijk een halte voor de CN Tower. En jullie kunnen vast raden wat ik daar ging doen… ;-). Ja ja, ik ging naar de bierbrouwerij. In de sneeuw stond een bord ‘’Come in and warm yourself up with a cold beer’’. Een geweldige uitspraak haha. Het was een leuke brouwerij. Ik had er geen tour genomen en liep direct op m’n doel af, namelijk de bar. Ik had de Whistle Steam Unfiltered Pilsner. Een lekker biertje die een beetje troebel eruit zag. Na een biertje haalde ik er nog 1 en kwam ik even kort aan de praat met 2 gasten die aan de bar stonden. Ze vroegen waar ik vandaan kwam, zij kwamen uit Canada, ik geloof Quebec. Het barpersoneel hoorde het waarschijnlijk ook, want toen ik eenmaal zat kwam er een spontane leuke bardame, genaamd Kristen, naar mij toelopen en vertelde dat ze 6 maanden in Amsterdam had gewoond. Ze was helemaal weg van Nederland. En probeerde nu weer een werkvisum aan te vragen, ondanks dat dit maar eenmalig is normaalgesproken. Ze hadden voorouders uit Slovenië, dus zodoende probeerde ze iets van een visum te kunnen regelen onder het mom van familie. Het was een leuk gesprek. Even later was ik van plan om naar het hotel terug te gaan, aangezien ik al een aantal halve liters ophad. Echter kwam ik toen aan de praat met een Canadees stel die onderweg was naar Aruba met een tussenstop in Toronto. Ook zij hadden gevraagd waar ik vandaan kwam. Zij kwamen uit de buurt van Winnipeg en woonde op een soort ranch/farm. Echter wel 600 hectare geloof ik. Als het niet meer was. We hadden het over reizen en van alles en nog wat. Echt leuk om zo mensen te ontmoeten. Uiteindelijk hadden we nog een selfie gemaakt. De Canadezen zijn echt super aardige mensen. Leuk dat ze gewoon out of the blue een praatje met je maken en uiteindelijk een heel levensverhaal vertellen haha.

Maar goed ik ging dus naar het hotel lopen. Het sneeuwde inmiddels wel wat harder dan eerst. In het hotel had ik nog even een heerlijke hamburger op met heerlijke patat. En voor een prijs waar je van in de lach schiet. Want de Rex bar is echt goed en goedkoop. Een hele mooie combinatie. En dat ook nog onder het genot van leuke live blues en jazzmuziek en een koud pilsje. Ik was van plan later die avond nogmaals terug te gaan om wat te eten. Echter kwam ik op m’n kamer en was mijn energie ver te zoeken. Ik begon toen met typen van mijn blogs. Helaas had ik enige problemen met het uploaden van de blogs. Het was een geslaagde dag sowieso. Een leuke eerste ontmoeting met Toronto en heel blij met wat ik allemaal gezien had. Die nacht had ik niet optimaal geslapen helaas. De jetlag die ik heb is een hardnekkige.

10 februari 2018, Niagara Falls (Ontario) Canada

Vroeg in de ochtend had ik alles ingepakt om mij reisvaardig te maken naar de Niagara watervallen. Een deel van deze reis stond al lang op de planning, voornamelijk de treinreis op de Amerikaanse ‘’Maple Leaf’’ trein. In eerste instantie wilden ik deze Amtrak trein nemen van New York naar Toronto. Uiteindelijk had ik ervoor gekozen om alleen Canada te bezoeken en een andere keer de USA. Anyway… ik zat vroeg aan de ontbijttafel, echter was de kok ziek, dus geen ontbijt. Wel een paar koppen koffie genomen, maar ik had wel redelijk trek. Afijn ik had het idee om dan leuk te ontbijten aan boord van de trein. Ik nam een taxi naar Union Station. Het was nog lekker rustig in de straten van Toronto. Op het grote treinstation was ook nog geen kip te vinden. Heerlijk die rust in zo’n mega stad, haha. Ik vroeg nog even aan het loket of mijn ticket goed was en liep vervolgens naar de rij toe om te wachten voor het boarden. Bij het boarden mocht je gewoon overal zitten waar je wilden. Het zijn hele oude treinen, maar wel heel comfortabel. De stoelen zitten heel goed en er is genoeg bagageruimte boven de stoelen. Bij vertrek uit Toronto kwam de conducteur al snel de kaartjes checken en vertelde dat de restaurantwagen geopend was. Ik was er als de kippen bij, want ik had trek! Het mooiste van treinreizen vind ik van die restaurant wagens. Lekker relaxt zitten, tafeltje erbij en het liefst nog eten en drinken terwijl het landschap aan je voorbij gaat. Ik had een lekker vet broodje met ei en spek. Heerlijk. Krijg er gewoon weer trek van bij het idee haha. De trein maakte flink vaart. Sneeuw of niet, hier gaan ze gewoon gigantisch hard door. Door de snelheid waren er een soort sneeuwstormen langs de trein ontstaan. Het landschap onderweg was echt onwijs prachtig. Alles onder sneeuw en meren totaal bevroren. Voor ik het wist zat ik met een 2 uur reizen alweer in de Niagara Falls. Het was even goed opletten, want als je niet op tijd uitstapt zit je bij de volgende halte in de Verenigde Staten …en ik heb zo het idee dat ze niet staan te wachten op mensen die geen visum hebben voor de USA. Dus ik was blij toen ik eenmaal de trein uitwas bij de laatste Canadese halte, haha!! Ik liep dat de taxistandplaats toe en nam een taxi. Al snel werd het duidelijk dat dit 1 van die profiteurs was. Er was geen taximeter en ik moest $ 20 betalen voor een ritje wat denk op de taximeter $ 10 had geweest. Naja, ik was er in ieder geval en daar ging het op. Bij aankomst in het hotel was de kamer nog niet klaar. Ze vertelde ik het beste rond 13:00u weer terug zou kunnen komen. Ik ging dus op pad in de Niagara Falls. Al snel werd het duidelijk dat dit de Canadese Las Vegas is. Alles is gemaakt voor vermaak. Hoe gekker hoe beter is het motto denk geweest, haha. Ik liep richting de watervallen toe. Het was adembenemend mooi. Ik had nog nooit zo’n onwijs grote waterval gezien. Of eigenlijk watervallen. Op de boulevard kon je een soort van eindeloos lopen richting de watervallen. Echt prachtig. Tot slot kon jezelf zo dichtbij komen waar het water er vanaf val. Het is niet normaal wat een kracht erachter zit.

Na enorm veel te hebben gefilmd en gefotografeerd liep ik naar mijn favoriete restaurant, namelijk het Hard Rock Cafe. De traditie moet ik in stand houden om bij elk restaurant een t-shirt mee te nemen. Dus dat heb uiteraard gedaan. En natuurlijk een hamburger met een pilsje. Dit was overigens een Niagara pilsje. Hopelijk niet direct gemaakt van het Niagara water haha. Het was een heerlijke hamburger en een mooi restaurant. Ondanks dat het ver onder het nulpunt was waren de dames in de bediening wel vrij schaars gekleed. Een soort Hooters + Hard Rock Cafe in 1, can’t complain, haha. Uiteindelijk was ik naar het hotel gegaan waar ik had ingecheckt. Het was rond 1 uur in de middag en ik had mij voorgenomen om een lekker relaxt middag en avond te houden. Ik heb 2 keer in de jacuzzi en ik heb even bij kunnen typen voor mijn blog. Dit is ook een reden dat ik graag een goed hotel wil na een aantal dagen flink reizen. Vaak probeer ik de meest onmogelijke reisschema’s mogelijk te maken, dus goed uitrusten is belangrijk! Stay tuned voor mijn verder verslagen hier in de Niagara Falls!