Beautiful British Columbia and my trip back to home!

19 februari 2018, Vancouver en Whistler (British Columbia) Canada

Ik was weer vroeg uit de veren, want vandaag ging op de excursie naar Whistler. Dit plaatsje is bekend geworden door de winter Olympische Spelen van 2010. Eerst ging ik even ontbijten. Dit was overigens supergoed in het Victorian Hotel. Croissants en allerlei andere soorten zoete broodjes. Ik had mijn warme kleding aangedaan en ook m’n skibroek meegenomen, want in de ochtend toen ik keek was het gevoelstemperatuur -19 in Whistler, dus behoorlijk koud. Ik was aan het wachten bij de receptie. De receptioniste waarvan ik dacht dat ze Australisch was vroeg ik het nu aan. Ik zei: jij komt hier niet vandaan toch? Dat klopte, ze zei ‘’no from Australiaaaaaa’’. Haha, ze vroeg of ik bekend was met Australië. Ik vertelde het piekfijn. Uiteindelijk kwam de tourguide aan en introduceerde mij aan een Canadees Kroatische dame van rond mijn leeftijd. Zij was ook op deze dagtrip. De tourguide dacht dat ik Zuid Afrikaans was, hij zei ‘’If I can’t tell it is Australian, New Zealand or British, I always tell it is South African’’. Erg grappig hoe mensen geen flauw idee blijven houden.

Shannon Falls was de eerste stop, een waterval wat ontstaat door een gletsjer. Het was een apart natuurverschijnsel. Kort daarna reden wij naar een VVV-kantoor van Squamish om even een koffietje te halen en iets te eten. Onderweg vertelde ik over mijn reis op de Trans Mongolië Express en de tourguide was benieuwd waar ik allemaal was geweest. Er hing een mega wereldkaart in het VVV-kantoor van Squamish en ik liet ‘m zien waar ik allemaal geweest was. Hij was zelf ook een liefhebber van treinen. Vorig jaar had hij de Coastal Starlight trein gedaan van de Amtrak. Dit is een treinreis van San Francisco naar Seattle. Eén die ik nog op de bucketlist heb staan. Even later stopte we nog bij de ‘’Welkom in Whistler’’ bord om even snel een foto te maken en reden weer verder naar het plaatsje Whistler.

Het plaatsje was onwijs druk, dit had te maken met de vrije dag die ze in de Verenigde Staten hadden. En omdat die op een maandag viel gingen veel Amerikanen voor 2 uur in de auto naar het grootste Canadese skigebied. Ik trok met de Canadees Kroatische dame op tijdens de dagtrip in Whistler. Haar ouders zijn allebei uit Kroatië en waren tijdens de Joegoslavië oorlog naar Canada geëmigreerd zij was 9 jaar toen ze verhuisde. Aangezien ze 15 jaar in Canada woon gaf ze mij wat tips om iets typisch Canadees te eten en te drinken. Tim Hortons is een soort Canadese Starbucks, een Canadees besteld daar meestal een ‘’Double Double’’ wat een koffie is met 2x melk, 2x suiker en ze bestellen voor een snack Timbits. Timbits zijn het binnenste van een donut. Helaas heb ik er geen tijd meer voor gehad om naar Tim Hortons te gaan tijdens mijn reis, maar het is zeker niet de laatste keer dat ik Canada ben geweest.

Anyway… we gingen naar de skilift toe. We kochten een kaartje en gingen naar boven. Het was een prachtige heldere dag. Bovenop de berg kon je echt mega ver kijken. Het was prachtig. Er was een kabelbaan ‘’Peak 2 Peak’’ die vrij bijzonder was. De kabelbaan was tussen twee bergtoppen geplaatst. In sommige skiliften had je een glazen vloer, waardoor je echt honderden meters naar beneden keek op het hoogste punt. Het was een superleuk om alle mensen te zien skiën. Er waren hele kleine kids die ook al van zulke hoge bergen afskiën. Toen wij de Peak 2 Peak kabelbaan terug namen hadden we de skilift met de glazen vloer. Erg gek! Op de Whistler Mountain hadden we nog even iets gegeten en er was inmiddels alweer flink wat tijd voorbij gegaan. Gek genoeg kwamen alle werknemers in het bergrestaurant uit Australië. Whistler staat bekend om een gebied waar veel buitenlanders werken met de Working Holiday visum. Uiteindelijk zijn we naar het dal gegaan en stapte we weer in de tourbus om terug te gaan via de Trans Canada Highway naar Vancouver. De Trans Canada Highway is een bekende weg die vaak in auto reclames en films wordt gebruikt, dit vanwege de prachtige landschappen langs de weg. De tourguide vertelde dat Vancouver ook heel erg groot is voor filmmakers. Het is makkelijk te bereiken uit de Verenigde Staten en het is voor Amerikanen ook goedkoper om het in Canada op te nemen vanwege de wisselkoers. Zo is de grappige film ‘’The Interview’’ over Noord-Korea ook in deze omgeving opgenomen.

Whistler

Net vòòr Horseshoe Bay stopte we even om wat foto’s te maken van de prachtige zonsondergang achter de eilanden die langs de Sunshine Coast liggen. De Sunshine Coast strekt zich uit van Vancouver naar het noorden van Whistler. Kort daarna gingen we verder. Vanaf de snelweg, die overigens op een klif was gebouwd, zagen de BC Ferries onderweg naar een aantal eilanden in de Sunshine Coast baai. Het was een prachtig uitzicht. Het was een geslaagde dagtrip en Landsea tours is een zekere aanrader als je een reis naar Vancouver maak. Bij terugkomst in Vancouver was ik direct naar het hotel gelopen vanaf Waterfront Station.

BC ferries

20 februari 2018, Vancouver (British Columbia) Canada

Het was een rustige en zonnige dag in de stad. Ik had een beetje rondgelopen in Vancouver en genoten van ‘t prachtige uitzicht op Noord Vancouver vanaf Canada Place. Doordat ik door de stad had gelopen kreeg ik een goed idee van Vancouver. Het is een stuk relaxter rondlopen dan in een stad als Toronto. Ondanks dat Vancouver ook rijk is van torenhoge gebouwen is er duidelijk nog veel laagbouw ook aanwezig. Dit vind ik persoonlijker fijner. Anders is het overal in de stad een vrij intense sfeer. De dag had ik geëindigd in één van Vancouvers meest bekende brouwerij, namelijk Steamworks Brewery. Aangezien een Canadese uitspraak als volgt luidt ‘’Go big or go home’’ nam ik de bierproeverij van 10 verschillende biertjes in plaats van de kleinere proeverij van 4 biertjes. Daarnaast had ik op aanraden van Julia nog een typisch Canadees gerecht genomen ‘’Poutine’’ (patat, cheddar cheese en gravy). Dit was écht superlekker. Zeker omdat er science fiction kaas gebruikt werd, haha. Ja, ik ben de meest verschrikkelijke Nederlander die geen échte kaas lust, haha. Aan het einde van de dag was ik langzamerhand begonnen aan m’n tas in te pakken. En ging uiteraard weer vroeg slapen.

21 en 22 februari 2018, Vancouver (British Columbia) Canada onderweg naar huis

De dag van vertrek. Gelukkig had ik de kamer tot 11:00u en kon ik even relaxed opstarten. Ik had even gekeken wat de taxikosten zouden zijn vanuit Downtown Vancouver naar de luchthaven. Dit was zo’n $ 75 ,-. Dit had ik vergeleken met de trein, waarvan het treinstation 10 minuten van het hotel was. Dit was maar $ 3,70. Mijn keuze was daarom snel gemaakt! Ik had uitgecheckt en liep naar Waterfront Station toe. Binnen 40 minuten zat ik op de luchthaven vanuit het centrum van de stad. Het verliep allemaal vrij vlot en voor ik het wist zat ik achter de douane. Ná de laatste souvenir inkopen te hebben gedaan nam ik nog een hamburger om mijn ‘’Canadese hamburger dieet’’ te beëindigen. Het was tijd om te boarden. Dit keer vloog ik een vliegtuig met stoelen 2 (links) – 4 (midden) – 2 (rechts). Ik zat aan het gangpad van een rij met 2 stoelen. Helaas kwam er weer Indiër naast mij zitten en voor de duidelijkheid zo één met weinig manieren. Afijn, ik nam een paar wijntjes en had heel wat films gekeken ‘’Dunkirk’’, ‘’The Journey’’ en ‘’The Circle’’. De tijd vloog letterlijk en figuurlijk. Ideaal als je zoveel films kijk tijdens een vlucht. Ik kon niet slapen aangezien die gast naast mij constant aan het bewegen was en het niet heel erg vond om in een comfort zone te komen. Bastard! Ik was blij dat ik op de vaste grond stond, zodat ik kon vluchten van die vent. M’n tas was al snel op de bagageband. Op Schiphol had ik nog even een Hollands patatje en een kaassoufflé gescored. Niet wetende dat het pas 11 uur in de ochtend was, haha. Ik zowat 24 uur wakker, dus dat maakte ook niet meer uit dan. De treinreis en busreis terug naar Hoek van Holland was vrij pittig want ik viel bijna in slaap, haha. Ik was blij om thuis te zijn en even een douche te pikken en even te slapen.

Het was een prachtige reis! Met als uniek punt de 28-uur vertraagde treinreis. Samen met een superleuke groep mensen was de treinreis eigenlijk te kort, dus Via Rail bedankt voor de vertraging, haha! Toronto vond ik persoonlijk een iets te grote stad. De bezienswaardigheden waren wel zeker de moeite waard en dit precies hetzelfde voor de Niagara Falls. De watervallen waren prachtig, echter alle poespas qua entertainment in de stad was a bit too much!. Daarentegen vond ik Vancouver persoonlijker, rustiger en leuker. Ik verbleef in een hotel vlakbij de bruisende en trendy wijk Gastown. Een wijk waar je je al snel thuis zou voelen. Het was super om Canada in de winter te zien en eigenlijk het gehele land te hebben zien veranderen in de trein. Rocky Mountains was ook prachtig. Het is zeker niet mijn laatste bezoek aan Canada. Volgende keer ga ik Canada bezoeken in de zomer en ga ik de kleinere steden/dorpen bezoeken en uiteraard het mooie Banff Nationaal Park en Vancouver Island.

Voorlopig is het weer even wachten met blogs. De eerst volgende zijn weer in mei. Dan de bijzondere ferry en treinreis naar Schotland. Tot dan weer! Dank voor alle berichten op de blogs. In Canada had ik niet de mogelijkheid om ze beantwoorden maar ik had ze uiteraard wel gelezen.

4 gedachten over “Beautiful British Columbia and my trip back to home!

1. Dankje Evi, leuk dat je heb meegelezen tijdens de gehele reis en dank voor je berichten. In Canada kon ik helaas niet reageren op de berichten vanwege het slechte internet dat ik had. Tot snel!