De reis naar de Faeröer!

Schiphol naar de Faeröer Eilanden – Dag 2 (18 oktober 2018)
…om 6 uur werd ik wakker. Mooi tijd om nog even rustig wakker te worden, een frisse douche te nemen en uit te checken. Bij het uitchecken krijg je altijd nog een gratis bakkie koffie mee. Of wat je ook maar wil, ik nam een cappuccino. Vervolgens liep ik naar de transferruimte om naar de Europese vluchten terminal te gaan. Carsten was ook al op de luchthaven. Eigenlijk terwijl ik door de transferruimte ging was Carsten bij de douanecontrole. Mooie timing. We gingen even een bakkie doen bij La Place. Terwijl wij hier zaten kwamen we Carola tegen. Een oud collega van de Stena Line. Mega toevallig. Zij was onderweg naar Gran Canaria voor een weekje.

Het verliep vrij soepel met boarden op de KLM vlucht naar Billund. Er was een stoel over naast mij, dus dan is het sowieso al relaxed zitten. De steward en stewardessen kwamen langs met een sandwich en wat te drinken. De vlucht vloog voorbij! Op zo’n vlucht van 1 uur moeten ze keihard werken om iedereen wat te eten en te drinken te geven. Niet normaal! Aangekomen op Billund Airport liepen wij even door de taxfree winkel en namen wij nog een bakkie koffie. We hadden 4,5 uur op de luchthaven, dus we gingen maar even onderuit zitten. Na een aantal uur kreeg ik wel lichtelijk trek, dus had ik een hamburger gehaald bij Sunset Boulevard. Een soort McDonalds en Burger King in één. Op een bepaald moment was het écht mega stil op de luchthaven. Carsten zei nog ‘’Het lijkt wel of we bij een begrafenis zitten’’ en ik zei nog voor de gein ‘’zo worden de nummer gedraaid, haha!’’. Uiteindelijk bij het boarden ging er een koor mee die van te voren gingen zingen. Ik nog zo ‘’kijk hier krijg je het al, de nummers zijn begonnen, haha!’’. Het was net een soort kerkkoor. Het klonk écht professioneel. We gingen aan boord van de Faeröerse luchtvaartmaatschappij Atlantic Airways.

Billund is bekend van Legoland. Dit themapark is gelegen tegenover de luchthaven.

Sunset Boulevard fastfood.

De vlucht met Atlantic Airways was erg goed. Een hele leuke crew met een aantal zeer knappe Faeröerse stewardessen aan boord. Ik zei nog tegen Carsten ‘’Straks gaan we Steen, Papier, Schaar doen. Degene die win neemt één van de knappe Faeröerse stewardessen mee naar Nederland en de ander blijft in de middle of nowhere in de Faeröer!’’. Fris, koffie en water was van het huis, daarnaast kon je nog alcoholische versnaperingen en eten kopen. Ik was wel vrij benieuwd naar het eerste Faeröerse biertje …en dan ook nog geserveerde door een knappe stewardess, haha! Het biertje wat ik had besteld had al wereldwijde aandacht gekregen stond in het boekje van Atlantic. Een Okkara Gull biertje. Gull staat voor goud begrijp ik. Het was een heerlijk biertje! Al één punt naar de Faeröer dat kon niet meer mis! Dichterbij het archipel te zijn aangekomen hadden wij lichte turbulentie. Bij het landen werd het wel erger. De landing was vrij heftig. Het toestel ging zigzag over de landingsbaan heen. Zelfs de locals grepen naar de stoelen voor hun. Het was vreemd, want toen wij waren geland ging iedereen klappen. In eerste instantie dachten wij dat we 20 jaar terug in de tijd waren. Maar toen werd het duidelijk het kerkkoor was (waarschijnlijk) een Faeröerse volkslied aan het zingen, want iedereen zong nagenoeg mee. Aangezien het een heftige landing was en die kerkkoor op de achtergrond zei ik zo tegen Carsten ‘’volgens mij zijn we in de hemel gearriveerd, hahaha!’’

Atlantic Airways

We stapte als laatste het vliegtuig uit en het was aanvoelbaar kouder. De stewardess zei ‘’there is a lot of snow’’. Die liep met ons te dollen, want gelukkig was er niks! Buiten het vliegtuig kon je gewoon nog op je dooie gemakkie foto’s maken van het vliegtuig. Niemand riep ons weg of dat we geen foto’s mochten maken. Dat maak je niet meer vaak mee! In de luchthaven kon je nog taxfree artikelen kopen. Ook stonden er nog iets van 8 pallets met verschillende soorten bier. Wij hadden nog even een sixpack meegenomen voor in de hotelkamer. Aangezien we alleen handbagage hadden waren we binnen no-time buiten de luchthaven. De huurauto stond gewoon op de P4 parkeerplaats op de luchthaven. In het dashboardkastje lagen de sleutels met de GPS. Mensen hebben hier nog echt veel vertrouwen in elkaar. In Nederland zou zo’n auto zo gejat zijn. Eenmaal in de auto hadden wij ‘koers’ gezet richting Tórshavn, de hoofdstad van de Faeröer. Onderweg gingen wij door een 4,9 kilometer lange zeetunnel. Vrij bizar! Het dieptepunt van de tunnel ligt op 105 meter onder het zeespiegel. Het landschap is echt werkelijk waar prachtig op de Faeröer! Over rotswanden langs de wegen zijn watervallen ontstaan van de heftige regenval die je doorgaans tref op de eilandengroep. Daarnaast zie je veel schapen en paarden.

Welcome to Faroe Islands

Faroe Islands

Eenmaal in Tórshavn te zijn aangekomen hadden wij ingecheckt en hadden we nog even rondgereden in de hoofdstad. Er stond een grote ferry van Smyrill Lines. Een ferrymaatschappij van de Faeröer Eilanden. De ferry vertrekt vanaf het vasteland van Denemarken naar de Faeröer en uiteindelijk naar Ijsland. Een bijzondere ferry route! We hadden een probleem met de huurauto. De airco deed het namelijk niet waardoor er veel condens ontstond. Uiteindelijk hadden we de auto geparkeerd om te voet verder Tórshavn te ontdekken. Het is écht een mooie stad met ongeveer 20.000 inwoners, te bedenken dat er ongeveer +/- 50.000 in totaal wonen op heel de Faeröer. Voor mij was het sowieso een aparte ervaring. Dit is namelijk het eerste land dat ik ooit heb bezocht van alle Scandinavische landen. We waren naar het haventerrein toegelopen waar de grote ferry aangemeerd lag. Hier waren we de heuvel opgelopen waar de vuurtoren stond. Het was onwijs mooi! Wat een adembenemend uitzicht was er hier op de nabijgelegen eilanden en de stad. Aangezien we aardig tam waren ná een mega lange dag reizen en nog een klein beetje sightseeing gingen wij naar het hotel toe en hadden in het restaurant nog even gegeten. Het eten was erg goed. Ondanks dat we al een hamburger ophadden op Billund Airport hadden we voor het avondeten nog maar een hamburger genomen. Prima te doen! Tot slot hadden we nog één biertje genomen in de bar. Vanuit de 10 soorten biertjes die ze op de tap hadden nam ik het Okkara biertje die ik ook in het vliegtuig had. Het was een mooie afsluiting van de eerste dag op de Faeröer!