It’s (nearly) time for Africa!

Het was weer een avontuurlijke eerste dag van m’n reis. Het was rustig opstarten, want aangezien m’n vlucht gepland stond om te vertrekken om 18:45 uur richting Frankfurt had ik nog zeëen van tijd om alles rustig na te checken of ik alles bij mij had. Uiteindelijk was het zover, m’n ouders hadden mij weggebracht naar Schiphol. Net nadat we nog wat foto’s hadden gemaakt en m’n ouders net wegreden kreeg ik een mailtje dan m’n vlucht was geannuleerd door de heftige mist op de landingsbaan. ”Lekker, dat heb ik weer!” dacht ik. Eerst ging ik kijken of er een Lufthansa balie was op Schiphol, dit bleek niet zo te zijn aangezien ik al alle terminals had bezocht. Uiteindelijk had ik Djoser gebeld. Degene die dienst had vond ik persoonlijk niet echt behulpzaam. Ik ging maar gewoon in de rij staan om m’n bagage ‘af te gooien’. Bij de check-in balie had ik verteld dat m’n vlucht geannuleerd was. De check-in dames hielpen mij echt top. Ondanks dat het alternatief mij geen tijd geeft om Kaapstad te zien heb ik wel een directe KLM vlucht gekregen de volgende dag 17 december. Voordeel is dat de vlucht direct is, nadeel is dat ik Kaapstad niet kan zien. Ik moest snel beslissen ook al had ik andere vluchten overwogen, maar er stond een mega rij, ik kon niet maken om daar even een half uur te gaan bedenken wat ik ging doen. Een ander alternatief had een vlucht geweest met 2 overstappen, één in Duitsland en de ander in Johanessburg. Niet ideaal.

Anyway… het was dus bevestigd dat ik 17 december zou gaan vertrekken met KL0597 om 10:15 naar Kaapstad. Dus ik moest even een overnachting vinden. Gelukkig keek ik direct bij CitizenM voor €98,- had ik een overnachting op Schiphol. Ik twijfelde geen moment, aangezien dit spotgoedkoop is voor een overnachting hier. Ik liep met m’n bagagetrolley naar CitizenM, checkde in en ging eerst even relaxen in m’n hotelkamer. Later die middag werd ik gebeld door Djoser. Ze hadden even gevraagd wat ik had gedaan om m’n vlucht naar Kaapstad te realiseren. Ik had het voorgaande dus verteld. Ik was de tweede die was gebeld, de reizigers die zij daarvoor had gesproken stonden nog in de rij op Schiphol. Ze ging even checken wie wanneer en op welke vlucht zij reizen. Morgenochtend contact Djoser mij weer over de gang van zaken. Ik was erg blij met hun belletje! Daarna ging ik voor een biertje en wat te eten naar de bar in CitizenM. Uiteindelijk heb ik nog wel relaxed gezeten. Maar als ik op reis ben is er altijd wat aan de hand! De volgende tekst is een inleiding over de prachtige reis die ik ga maken :). Veel leesplezier en hopelijk waan jij je ook al in Zuidelijk Afrika…

Nog niet wetende dat m’n vlucht geannuleerd was!
”Welcome Dirk”

It’s time for Africa!

Het jaar 2019 staat voor de deur… 2018 was een reislustig jaar voor mij waaronder ik afreisde naar Canada, Engeland, Schotland, Portugal, Faeröer Eilanden en nu dus Zuidelijk Afrika. Het is niet zomaar een reis, maar een avontuurlijke kampeerrondreis door Zuidelijk Afrika met de reisorganisatie Djoser. Dit is de eerste keer dat ik een groepsreis heb geboekt. Voornaamste reden is dat de reisroute door de ongerepte natuur gaat en ik als solo traveler niet snel voor een kampeerreis zou kiezen om daadwerkelijk in m’n eentje uit te voeren. De reisplanning is echter wel op mijn tempo. In korte tijd veel kilometers afleggen en veel zien.

Dit is m’n kerst en oud & nieuw die ik in het buitenland vier …en dan ook nog is met tropische temperaturen! Ik ben benieuwd. Met kerst ben ik in Swakopmund in Namibië. Dit plaatsje is een oude Duitse settlement geweest, dus hoogstwaarschijnlijk geniet ik dan van een Erdinger pilsje en een Deutsche brädwurst met currysaus. Oud en nieuw vier ik in Maun; dit is een plaatsje in Botswana. Een dag voordat wij gaan wildkamperen in de grootste waterdelta van de wereld, namelijk de Okavangodelta.

Op reis ga ik bloggen, vloggen en mijn stappen bijhouden op Polarsteps. Voor mijzelf ga ik deze reis ook nog filmen, zoals ik in Canada had gedaan. Zulk soort momenten zijn onwijs gaaf om terug te zien. Wellicht iets veel, maar we gaan het zien hoe dit uitpakt. In de reisbeschrijving lees ik dat de reisdagen minstens 400 kilometer rijden bevatten, dus wat mij betreft zat tijd om foto’s te maken en te filmen.

Reisplanning
Dag 1: Amsterdam – Kaapstad
Dag 2: aankomst Kaapstad
Dag 3: Kaapstad, excursie Kaaps Schiereiland en pinguïnkolonie Boulder’s Beach – Simon’s Town
Dag 4: Simon’s Town – Cederberg
Dag 5: Cederberg – Oranjerivier
Dag 6: Oranjerivier – Fish River Canyon
Dag 7: Fish River Canyon – Sesriem (Sossusvlei)
Dag 8: Sesriem – Sossusvlei – Solitaire
Dag 9: Solitaire – Swakopmund
Dag 10: Swakopmund
Dag 11: Swakopmund – robbenkolonie Cape Cross – Twijfelfontijn
Dag 12: Twijfelfontijn – Etosha nationaal park
Dag 13: Etosha NP, gamedrives
Dag 14: Etosha NP, gamedrives
Dag 15: Etosha NP – Rundu
Dag 16: Rundu – Maun
Dag 17: Maun – Okavangodelta
Dag 18: Okavangodelta, boottocht in een mokoro
Dag 19: Okavangodelta – Maun
Dag 20: Maun – Chobe nationaal park, boottocht
Dag 21: Chobe NP – Victoriawatervallen
Dag 22: Victoriawatervallen
Dag 23: Victoriawatervallen – Johannesburg – Amsterdam
Dag 24: aankomst Amsterdam

Ook al is het dan een georganiseerde reis er komen nog veel zaken bij kijken. Je bagage mag niet overmatig veel zijn, dus het is slim pakken. Ik maak altijd gebruik van zogenaamde ‘packingcubes’, erg handig om je kleding op te bergen. Aangezien ikzelf nog nooit een kampeerreis heb gemaakt is het ook even dubbelchecken wat je daarvoor nodig moet hebben. En dan nog niet de vaccinaties te vergeten …een hele belangrijke! Ik was voor mijn vaccinaties naar de GGD reisvaccinaties gegaan in Rotterdam. Eerder dit jaar zag ik het GGD op de vakantiebeurs staan en had gekozen om daarheen te gaan, zodat ik gelijk m’n vaccinatiepaspoort met de benodigde stempels kon bemachtigen. Over paspoorten gesproken… gelukkig is het mogelijk om tijdens deze reis je visa ter plaatse te krijgen in plaats van gezeik voorafgaand.

M’n eerste reis naar het Afrikaanse continent is bijna een feit.

7 gedachten over “It’s (nearly) time for Africa!

1. Het is inderdaad vervelend,,, maar laten we aan een ding denken ( ivm mist)
    VEILIGHEID VOOROP!!!
    Ennnnnn misschien kennen we een keer met heel de 🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒 familie naar Kaapstad !!!
    Soms gebeuren die dingen niet voor niets…..! Positief blijven hè ! Veel
    Plezier!

2. Hoi dick ! Bij jou start je reis nooit zo als het moet !! Nou laten we hopen dat de rest weer goed gaat !! Veel plezier in afrika !!👍🏼✈️Mamsie

1. Hoi Mamsie! Nee dat is inderdaad. Ik zit nu in ieder geval in de comfortabele kamer van de CitizenM en dat bed is écht de top, dus nog even luxe voordat de slaapzak te voorschijn komt in de tent, haha! Dankje!