Relaxen in Oranjerivier

20 december – Onderweg naar Oranjerivier
…met een lichte kater stapte ik m’n slaapzak uit. Ik was gelijk maar m’n bagage aan het organiseren. En ging vervolgens even douchen. Dit is denk de mooiste keer dat ik ooit heb staan douchen. Elke douche had een openraam met het prachtige uitzicht op de bergen en de wijngaarden. De avond daarvoor had ik ook wel gedoucht maar het was al donker. Bij aankomst zei de kampbeheerder ”please do not use many water as it is limited in this area”, maar met dit uitzicht bevorder je dat in iedergeval niet haha! Ik was wat later dan normaal, dus eenmaal terug waren mijn medereizigers al de tent aan het afbreken. Hij was ook weer zo afgebroken dus dat scheelt. Het ontbijt was heerlijk! De gids had dit keer eiren en spek gemaakt. Het begint al meer op een English Breakfast te lijken, morgen de witte bonen in tomatensaus? Haha, good times!

Uitzicht vanuit de douche in Klawer…

In de bus had ik mooi tijd op m’n blog even te typen. Alhoewel ik door blijft tikken en ik nog niets online kan zetten hebben jullie straks enorm veel te lezen. Tot nu toe heb ik nog weinig fun facts kunnen benoemen die ik normaal wel is benoem in m’n blogs, die komen er vast nog wel :)! Door de lange rechte wegen en het overzicht in de safaritruck mis ik bijna niets ookal ben ik m’n blog aan het typen. De natuur werd langzamerhand meer en meer dor. We gingen even lunchen langs de weg bij een parkeerplek langs de weg. Op het menu stonden groenten en aardappels met mayo dressing. Het was lekker! Op deze reis eet je vrij gezond.

In de middag kwamen wij aan in het mijnplaatsje Springbok. Hier kregen wij een uur de tijd om rond te lopen. Samen met Ronnie de Duitse man van 69 jaar liep ik naar een kerk in het dorpje. Gekgenoeg was het een Nederlands gereformeerde kerk die hier ooit gebouwd was. Het is een vrij apart dorpje. Iedereen loop zig zag over straat heen. Er is geen stoplicht of iets. De bevolking ziet er hier weer heel anders uit dan de voorgaande plaatsen die wij aan hebben gedaan. Onze gids ging hier de boodschappen doen voor de rest van de reis. Springbok heeft zijn naam te danken aan de antilopen die hier voorheen bij de rivier zaten, echter hebben de locals de springbokken weggelokt en gedood voor eten, dus de springbokken blijven nu op gepaste afstand van dit plaatsje.

Het mijnplaatsje Springbok…
Het straatbeeld in Springbok

Ná Springbok reden we langzamerhand naar het begin van de Namibwoestijn. Het begon écht mega dor en droog te worden. Het was nog ongeveer 150 kilometer rijden vanaf Springbok naar onze bestemming Fiddlers Creek Campsite in Oranjerivier. Wij naderde Oranjerivier en kwamen langs de Zuid-Afrikaanse grenscontrole die wij de volgende dag zullen zien. De omgeving van Oranjerivier was opeens heel groen. Het kampeerterrein is écht prachtig. Een leuke gezellige en zéér Afrikaanse bar. Een ponton waar mensen kunnen zwemmen in de rivier en kunnen vissen. Bij aankomst hadden we tent weer opgezet en gingen we even relaxen. Vooral ook veel foto’s en filmpjes maken. Ruud kwam nog aan de praat met een Afrikaanse dame uit Kaapstad. Zij was hier voor vakantie en ging wel even zwemmen in de rivier en kwam hier voor watersporten uit te oefenen. Ronnie ging ook nog zwemmen, maar die was er snel uit vanwege het feit dat er allemaal planten in het water zaten. In de leuke bar had ik een Savannah Dry cider besteld. Het koste mij 25 Afrikaanse rand, omgerekend €1,50. Geen geld! Kort daarna ben ik even met Anja, Jan en Joke groenten gaan snijden voor het avondeten. Het was enorm veel en daarnaast waren de messen gigantisch bot, dus dat ging écht op z’n Afrikaans ”no worries, no hurries”. Het was daarna wel tijd voor nog een cidertje met Ruud, Jan en Joke ging ik nog een reisspel doen die Ruud had meegenomen. Het spelletje heette ”regenwormen”, zoveel regenwormen verzamelen. Het was een leuk spelletje! Uiteindelijk had ik nog maar een cidertje besteld aangezien ze zo ‘steenduur’ zijn hier. De barmedewerker van Fiddlers Creek zei ”where you from?”, dus ik zei ”Netherlands”, hij: ”I thought you were Zuid Afrikaans”. Erg grappig aangezien ik dat dus vaker hoor en nu zeg een local het, haha! Later ging ik met Ruud nog even naar de ponton waar een paar Zuid Afrikaanse gasten zaten te vissen. We kwamen aan de praat. Ze waren enorm relaxed en kwamen dus uit Kaapstad ook om hier een beetje te vissen en biertjes te drinken. Ze waren nog nooit in het buitenland geweest, maar ze waren het wel eens dat hun land onwijs mooi is. Terwijl we stonden te praten ging de dobber van één van de vishengels naar beneden. Hij vingt een Cat Fish. Zo’n vis met snorharen. Bij het eten zei ik het tegen iedereen en Ronnie heel droog ”Did he say Meeoww!”. De gids vroeg wat ik voor werk deed en was geloof ik nogal over de indruk over het strandreinigen dat ik naast m’n full time baan doe. Hij was erg benieuwd hoe wij dat in Nederland allemaal doen! Het was lekker eten met rijst en uiteraard veel groenten met reepjes vlees. Kort daarna had ik even een douche genomen in de primitieve buitendouche gebouwd van bamboe. Het was een mooie dag, maar tijd om naar bed toe te gaan!

”Savannah dry is the best drink of S.A.”
Oranjerivier met aan de overkant Namibië…
”Meeeowww”
Het reisspelletje ”Regenwormen” met een koud pilsje erbij!