600 KM naar Sossusvlei en Dune 45

22 december – Onderweg naar Sesriem (Sossusvlei)
De dag van vandaag stond voornamelijk uit reizen. Wij hebben ongeveer 600 kilometer afgelegd om naar het plaatsje Sesriem te gaan in de accommodatie Sossus Oasis Campsite. Net vanuit Canyon Road House te zijn vertrokken zagen wij al de eerste wilde dieren, zoals springbokken, struisvogels en zebra’s. Onderweg liet de gids 2x korte wandelingen maken, waarna de bus iets verder reed zodat wij even onze benen konnen strekken. Het was een behoorlijk lange rit op bijna allemaal onverharde wegen, zoals Olishi (onze gids) zei ”this is the African free massage road we are on”. Dichterbij Sossusvlei te zijn aangekomen stopte we nog een keer. Er is een bepaald vogelsoort dat mega grote nesten maakt in de bomen hier in Namibië. Zoals onze gids zei kunnen er geloof ik ongeveer 200 vogels in. Het was vandaag veelal één en hetzelfde. Echt een bizarre ervaring om in een safaritruck 600 kilometer op bijna allemaal onverharde wegen te rijden.

Berg zebra’s
Een vogelnest

Eenmaal aangekomen bij Sossus Oasis Campsite waren we goed verrast met het terras bij het tankstation dat tevens als bar diende. Het terras had zo’n verstuivingsysteem van water, zodat je lekker koel een biertje kan doen. Iedereen was wel een beetje gaar ná zo’n lange dag reizen en zeker in 44 graden! Echter hadden we nog een taak op het programma staan …de tent opzetten in die hitte! In high speed tempo hebben we die tent opgezet en binnen no-time zaten we in het zwembad. Ruud en ik ging nog even een pilsje drinken bij het tankstation dat ongeveer 200 meter lopen was. Later was het eten klaar en kregen we de briefing. De volgende dag moesten wij om 05:00 uur eruit om naar Dune 45 te gaan, dus we lagen allemaal niet laat! Ik ging nog even douchen in de openlucht douche. Toen ik net klaar was met douchen had ik nog een praatje met Olishi de gids, terwijl ik met ‘m stond te praten kwam er een mega grote spin keihard rondrennen in het douchegebouw. Hij schrok en ik dacht ”shit, als die schrik dan is het zeker een heftig beest”. Hij had ‘m naar buiten geschopt en zei dat die spinnen samen werken met de scorpioenen. Dit was net voordat ik ging slapen, dus ik heb even een grondig onderzoek gedaan of er nog spinnen in mijn tent zaten. Gelukkig niet!

23 december – Een avontuurlijke dag rondom de Sossusvlei en eindigend in Solitaire
***geluid van tentritsen*** …pfff het is al 5 uur. Een paar minuten later vielen er een paar regendruppels. Ik dacht echt ”shit dat hebben wij weer moeten we de tent afbreken in de stortregen!”. Vliegens vlug was ik al m’n spullen aan het pakken en ging ik de tent afbreken. Gelukkig was het niet doorgaan regenen. Die voorgaande avond had ik namelijk niet m’n regenzeil over m’n tent heen gedaan aangezien dat alleen maar warmer is. Afijn, we waren gepakt en gingen richting het Nationaal Park van Sossusvlei. De poort gaat om 6 uur open van het nationaal park en normaal staat er een flinke rij, dus vandaar dat wij vroeg op waren. Om stipt 6 uur ging de poort open. Wij reden naar Dune 45. Dit is een deel van de Namibische woestijn en een bezienswaardigheid voor reizigers. Helaas waren we niet als eerste bij de duin. We gingen de tocht op de 150 meter hoge berg trotseren in het mulle zand. Het uitzicht was écht grandioos mooi. Helaas kreeg ik op de berg een bloedneus en meteen een heftige bloedneus ook …dit heb ik altijd als ik verkouden ben. Nu had ik geen zakdoeken bij mij, maar gelukkig kwam Peter een medereiziger de berg af en had dat wel bij zich. Iedereen keek mij aan naar beneden aangezien heel m’n handen onderzaten. Eenmaal terug bij de bus waar Olishi het ontbijt aan het klaarmaken was zei ik zo ”I’ve been fighting with a hyena” haha. Olishi had Engels ontbijt gemaakt, eieren, spek en witte bonen in tomatensaus. Heerlijk!

Dune 45

Ná het ontbijt hadden wij ons reis voortgezet naar Deadvlei en Sossusvlei. Bij de ingang van dit gedeelte van het nationaal park hadden wij de safaritruck geparkeerd en gingen we verder met een safari 4WD auto. De auto bracht ons dichterbij Deadvlei, zodat het mogelijk was om dit gedeelte aan te lopen. Het woord ”Vlei” is vallei of valley. Dus netals in Amerika heb je hier dus ook Death Valley. We gingen lopen en het was wel een flinke wandeling in de 40 graden hitte. Dat te bedenken dat we net al die mega duin van 150 meter hadden beklommen. Olishi had ons aangeraden hiking shoes aan te doen, goed in te smeren met zonnebrand, water mee te nemen en een pet. Dit had iedereen gedaan. Als je dit niet had had het niet zo fijn geweest! In Deadvlei staan er bomen daarvan ze denken dat ze al 800 jaar er staan. Het is onwijs droog hier, voorheen liep hier een rivier echter hebben de grote zandduinen de rivier geblokkeerd en is alles kurkdroog geworden hier. Terug bij de 4WD gingen we nog even naar Sossusvlei naar de duin genaamd ”Big Momma”. En vervolgens gingen we terug naar onze safaritruck waarmee we nog naar een kloof gingen. Ik was het inmiddels wel zat met dat lopen in de bloedhitte. Ik werd een beetje chagerijnig ervan. Ondanks dat het prachtig mooi was, maar teveel gepland op één dag. De kloof was wel echt prachtig mooi. In de kloof was een beetje water te vinden waarin kikkers zaten. Dit stuk had ik op m’n slippers gelopen aangezien ik die warme hiking schoenen meer dat zat was, haha. Na de kloof gingen wij terug naar Sossus Oasis Campsite waar we hebben geluncht. Op dezelfde plek waar wij met onze tenten stonden, dus ik vroeg mag ik nog een duik nemen in het zwembad. We stonden er namelijk illegaal eigenlijk aangezien we al hadden uitgecheckt, dus ik vroeg het maar liever eerst! Ik nam een duik in het zwembad. Heerlijk afkoelen in die 40 graden! Dat was écht goed. En toen we bij de lunch kwamen had Olishi hamburgers gebakken, het púre leven! Hij had er wat meer gemaakt, dus ik had 2 broodjes genomen. Top!

Deadvlei

We hadden onze reis voortgezet naar Agama River Camp. Het was ongeveer een uurtje rijden, niet al te ver dus. Ook hier hadden wij onze tent met een rotgang neergezet, want er was weer een afkoelend zwembad. Agama River Camp was leuk opgebouwd. Er waren aan één kant een omheining, wel een fijn idee dat je niet opeens een hyena naast je heb liggen, toch? De bar was ook gaaf. Dit lag op een heuvel waar je prachtig uitzicht had op de omgeving. Hier hadden ze ook Wi-Fi, dus iedereen was wel in de bar te vinden, haha. Ik nam een groot pilsje, niet wetende dat zo’n fles 750 ml was. Het was wel gezellig. Al kreeg ik soms een biertje als ik niet wilden haha, maar het was gezellig, dus waarom niet. Ik eindigde met 5x flessen 750 ml biertjes en nog een Savannah Dry… ik was wel even klaar voor die avond, ondanks dat ze nog een pilsje hadden staan voor mij haha. De buitendouches hier waren echt super. Het was net een watervaldouche met een échte waterval, zoveel kwam eruit de kraan, haha. Het was een drukke dag, maar wel onwijs veel gezien en gedaan. Ik vond het mooi tijd om naar m’n slaapzak te gaan.

Agama River Campsite

2 gedachten over “600 KM naar Sossusvlei en Dune 45

1. Wat zie jij weer een boel prachtige dingen
    Kan me voorstellen dat het programma erg veel dus vermoeiend is zou fijn zijn als je af en toe een rustige middag ofzo hebt
    Maar ja tis heel mooi daar

2. 40graden met de Kerst dat is weer eens wat anders haha Je heb weer heel veel gezien en prachtige foto’s heb je !! Het is dat je zoveel doet op een dag anders zou je toch geen oog meer dicht doen na zo,n bananen spin gezien te hebben😲🕷Maar wel een prachtige reis Dick en gelukkig heb je gezellige mensen om je heen Heel veel plezier en hele fijne kerstdagen