On safari in Etosha!

27 december – Onderweg naar Etosha National Park
Vanuit Abu Huab Campsite hadden wij koers gezet naar Etosha Nationaal Park. Het park waar je de meeste kans heb om heel de Big 5 tegen te komen binnen Namibië. Olishi had gezegd dat dit één van de laatste dagen was op de ”African Free Massage”-wegen. Heel er vond ik het niet haha, want die wegen zijn niet goed voor je rug. Als eerste op de planning voor vandaag stond de ‘Endiginous Rock Engravings’, ofwel historische rotstekeningen. De rotstekeningen waren gelegen op een land van iemand, dus eerst hadden wij de sleutel gehaald bij een lodge en vervolgens was het nog een beetje off road rijden voordat we bij de rotstekeningen aankwamen. Het was niet echt een cultureel hoogstantje, echter wel leuk om het gezien te hebben. Op de terugweg hadden wij nog wat Kudo’s gezien. Dit is één van de vele antilope soorten. De Kudo’s sprongen de offroad weg op en binnen no time weer in de bosjes rondom. Terug op de weg zagen wij 2 wildzwijnen, die Pumba’s van de Lion King film, grappige dieren!

De tweede stop voor vandaag was ‘El Dorado’ waar de ‘Cheetah Project’ gevestigd was. El Dorado of Cheetah Project is een farm, waar wilde dieren worden gehouden. Het is geen bewuste keuze dat ze in gevangenschap leven. El Dorado is een boederij waar een boer z’n geld verdiend met vee, echter ligt de farm aan de rand van Etosha Nationaal Park waar onwijs veel dieren leven. Het gebeurd dus wel is dat er een jagend dier de boederij opkomt en even heel het vee afslacht. Onder de regels van de Namibische regering is het niet toegestaan om de roofdieren dood te schieten, maar om ze terug te zetten in Etosha Park …de keerzijde hier is dat de roofdieren vaak teritoriaal gebied hebben. Dus vaak komen zij terug of worden ze aangevallen door dieren waarvan dat hen teritori is. Het is een beetje een gecompliceerd verhaal ik weet het, maar bij El Dorado behouden ze dus de Cheetahs, Hyena’s en Leeuwen in een soort grote gevangenschap ter bescherming voor het vee. Het geld wat wij als bezoeker brengen financiëren zij het vlees van voor die wilde dieren. Er waren ook 2 witte neushoornen die aangekocht waren, dit begreep ik dan weer niet, want dan krijg je toch wel een dierentuin effect. Afijn… wij deden de tour op het land van El Dorado en gingen met z’n alleen in een aanhanger die aan een tractor vastzat. We reden het Cheetah verblijf in. De Cheetah kwamen meteen rondom ons heen staan en zetten hun klauwen tegen het canvasdoek waarmee de aanhanger rondom bekleed was. Niet écht noemenswaardig zo’n canvasdoek voor de kracht die een Cheetah heb. Waar ik zat had de Cheetah z’n kleine nageltjes er in gezet en je kon echt flinke gaten er in zien. Later gingen we naar de Hyena’s die een beetje eruit zagen als een wolf. Aan het einde van de tour kwamen wij dus langs de leeuwen en neushoorns, hierna hadden wij koers gezet naar de camping.

De camping zat net tegen de grens van Etosha Park aan, in het plaatsje Okakujoe (als ik het goed schrijf), dus het was zeker mogelijk dat hier dieren zaten. Dit zagen wij al bij binnenkomst van de camping toen wij onwijs veel Kudo’s aantroffen. Het was een mooie campingsite waar wij weer één nacht verbleven. Dat nomadenleven met een tent is niet altijd heel fijn, omdat je toch wel even bezig ben met het opbouwen en afbreken. Ik ben ook wel van plan om later op de reis te upgraden naar een lodge om even het energiepijl bij te tanken. Bij deze campingsite in Okakujoe had ieder z’n eigen standplaats die afgescheiden was van de andere standplaatsen met struiken en bomen. Die avond hadden we Orixvlees op, dit is één van de antilope soorten waar ik een selfie mee had gemaakt die je kan zien in de vorige verhalen. Het werd geen late avond, want we waren allemaal vrij gaar en de volgende ochtend rond 6 uur moesten wij weer paraat staan voor de gamedrive.

28 december – Gamedrive in Etosha National Park
”…wat een vroege ochtend, maar het zal zich wel belonen later op de dag”
De eerste volledige dag in Etosha Nationaal Park was aangebroken. Iedereen had de optionele gamedrive geboekt met een 4wd. Een gamedrive is een safaritour waar je opzoek gaat naar alle dieren in het nationaal park. Al snel toen wij in de 4wd zaten en reden door het nationale park zagen bij giraffen, zebra’s, impalas en springbokken. Het was écht een mega gave ervaring om met zo’n open safari 4wd door het park te rijden, zo krijg je bijna het idee dat je één ben met de dieren die daar staan. Toen wij verder reden hadden we de eerste leeuw gezien in de verte. Hij was nog niet echt duidelijk met het oog waar te nemen, maar thank god dat ik een flinke zoomlens mee had. In de middag hadden wij een korte lunchpauze in Halali een ander wild life resort dat midden in het nationale park bevind. Er staan flinke muren of elektrische hekken rondom dit resort, zodat er geen gevaarlijke dieren het terrein op wandelen. Hier hebben we even met de groep een pilsje zitten doen en een hamburgertje gegeten. Het was gezellig. Ná de lunch kwamen we nog meer dieren tegen, zoals Leeuwen, Zwijnen, Orix, Kodu, Struisvogels, Rode Hartenbeest, Gnoe’s (op z’n Afrikaans: Wilde Beesten, haha), Secretary Bird en in het bijzonder Cheetahs. Het blijkt super moeilijk te zijn om Cheetah’s tegen te komen. Vaak stopte wij bij de zogenoemde ”Waterholes” waar dieren 3x op een dag naartoe komen op te drinken. Hier hadden wij constant veel dieren gezien, zoals Zebra’s en Antilopen. Gek genoeg namen andere diersoorten vaak de wacht om op te letten voor gevaarlijke dieren. Bijvoorbeeld de Zebra’s die op wacht stonden en een Orix Antilope die even op z’n gemakkie kon drinken. Springbokken zie je in grote getallen langs de wegen. Dit dier is niet al te groot en kan mij al te goed bedenken dat die elke dag in angst leven om opgevreten te worden. Zo hadden wij een dode springbok gezien waar gieren en vossen uitgebreid aan zaten te dineren. De gamedrive duurde ongeveer 11 uur lang, dus ná al die tijd was het wel even tijd voor een biertje. Met veel geluk kwamen wij een campingsite op met vooropgezette tenten dat onze chauffeur Richard en gids Olishi hadden opgezet. Top gedaan! Met Jan en Joke had ik nog een aantal pilsjes gedronken bij de bar. Olishi kwam ons halen aangezien we even de tijd niet meer doorhadden en het eten al klaar stond. We waren even het Olishi regime zat haha. Eenmaal bij de campsite terug ging het gigantisch hard regenen. Ik was écht bang dat al m’n spullen verzopen in de tent, maar dat was niet zo. Gelukkig! Tijdens de briefing kregen wij te horen dat het mogelijk was om voor een vliegtuigtrip rondom de Okavangodelta in te schrijven. Dat heb ik gedaan, onwijs gaaf om zo’n vliegtuigtour te doen. Daarnaast had ik gevraagd of het mogelijk was om te upgraden later op de reis. Dit was mogelijk en vele andere volgde, iederen was het denk wel even zat met die ”tering tent” hoe ik ‘m om de reis wel is noem. Ná het eten was ik m’n mand ingegaan, want er stond weer een vroeg vertrek op de planning.

29 december – Gamedrive in Etosha National Park
De nachtrust was kort. Om 5 uur stond ik weer te ”popelen” om weg te gaan… dit keer gingen wij Etosha Park ontdekken met onze eigen safaritruck. We gingen namelijk van punt a naar b met de camping. Het was prachtig weer en het gaf een totaal andere dimensie als je in een veel hogere truck nog zit. Ook vandaag hadden we weer dezelfde dieren gezien als de dag ervoor. Ik kan er lang of kort over schrijven, maar hierbij horen gewoon de prachtige foto’s die de situatie vanzelf wel omschrijven. Bij elke ‘waterhole’ zag je weer een prachtig plaatje met van allerlei dieren.

In Halali hadden wij een lunchbreak. Hier stopte we in eerste instantie voor een paar uur, maar met de gehele groep stemde wij bij in dat we direct doorgingen, zodat we nog even konden genieten van de namiddag en avond op de nieuwe campingsite. Eenmaal bij de campsite hadden wij de tenten snel opgezet en met Ruud en Peter ging ik even naar het zwembad. Toevallig waren er ook 3 schöne Duitse dames die wij elke keer al tegenkomen tijdens de reis. Eerst bij Dune 45, toen Solitaire en nu weer in Etosha. Het was leuk om ze weer gesproken te hebben, echter deden zij niet exact dezelfde reis, maar waren zij alleen aan het reizen in Namibië, dus die zien we niet meer op de vervolg reis. Overigens wel heel stoer en gaaf wat zij deden. Ze gingen als 3 meiden op stap in een 4wd door Namibië. Iets waar ik toch wel een paar keer over na zou moeten denken.

De campsite was overigens prachtig mooi, qua gebouwen die erop het land stonden. Er stond namelijk een oud Duits fort die tijdens de kolonisering was gebouwd. Er was een bruiloft gaande van een Namibische familie. Iedereen was prachtig gekleed. Het had een goede sfeer. Ruud en ik gingen naar de bar toe waar de meeste van de groep ook zaten. Hier hadden we nog een leuk spelletje gedaan, Jan en Joke hadden namelijk een spel mee genomen met kaartjes waar vragen opstonden die je moest beantwoorden. Door dit spelletje kreeg je een totaal ander perspectief van hoe iemand in elkaar zat. Er waren vragen van ”Wat staat erbij jouw op de bucketlist?” of ”Wie of wat bewonder je?” door dit soort vragen onder het genot van een biertje gingen verhalen op tafel, geweldig! Dannie, onze Belgische medereiziger, had de serveerster wijs gemaakt dat Ruud en ik z’n zoon waren. Haha, echt geweldig! Ze begrepen er niets van en zaten ons aan te kijken met een blik, dit klopt niet… haha.

Ná het avondeten zijn we met het grote aantal mensen nog even voetbal gaan kijken in de bar. Het was gezellig. Alle lokale bevolking had zich verzameld om de match Liverpool vs Arsenal te kijken. Wij zaten tussen die mensen in. Een goede sfeer. We hadden het nog over de WK 2010 toen Nederland bijna kampioen had geweest, dat had pas een mooie sfeer geweest. Uiteindelijk zijn we afgetakeld naar de slaapzak, want er stond weer een vroege morgen op het spel. Dit keer met 600km+ wegen. Hard work!

Eén gedachte over “On safari in Etosha!

1. Wat een geweldige foto’s, wat een beleving ….. die foto’s zijn al zoooo gaaf laat staan als je daar ben! Heel indruk wekkend! Die katachtigebeesten zien er behoorlijk fel uit!
    Nu de laatste dagen Dick! Veel
    Plezier nog…

Ps bij je volgende blog graag wel
    Die ene pikante foto erbij plaatsen!