Scenic flight above the Vic. Falls and the way back home!

6 januari – Helikoptervlucht boven de Victoria Watervallen
Dit was de eerste ochtend ná Swakopmund waar we even tijd hadden in de ochtend zonder een tent af te breken of vroeg uit ons nest uit te moeten. Tegenover de tenten hadden wij ontbijt die Olishi onze gids nog maakte. We hadden natuurlijk weer flink gedronken en Olishi vroeg hoeveel liter op had. Mijn naam was Dirk 4 liters geworden, haha. Hij zei: ”what I like from you is that if you drink you still eat your food, normally others don’t do that”. Het was een chill ochtendje met een goed ontbijt met veel bacon en eieren.

Om 10:45 werden wij, Ruud, Danny en Marleen, opgehaald voor de helikopter tour boven de Victoria Watervallen. Eenmaal bij de helikopterlandingsplaats werden wij gewogen en begonnen aan de helikoptervlucht. Het was ongeveer 13 minuten. In eerste instantie zou je zeggen dit is vrij kort, echter als je in de lucht ben lijkt het langer te duren. Het was een prachtige vlucht boven de watervallen. Iets wat ik niet gemist had willen hebben. Vooral omdat je een mooi beeld vanuit de helikopter heb. Iets wat je niet kan ervaren vanaf de grond. Samen met Danny en Marleen zat ik achterin de helikopter. De helikopter was vrij ruim. Door het huidige seizoen waren de watervallen niet zo heftig dan ze normaal ná het regenseizoen zijn. Als je wil raften is dit overigens wel het beste seizoen vanwege het lage waterpeil. Mij niet gezien! Ze hadden ons gefilmd voorafgaand van de vlucht en tijdens instappen en dat filmpje kregen we naderhand te zien. Uiteraard kon je dit weer kopen, wij hebben het gekocht en de USB gedeeld, zodat iedereen de foto’s had. Super leuk filmpje overigens!

Helikopter vlucht Victoria Watervallen

Ná de helikopter tour hadden we aan onze chauffeur gevraagd om ons af te gooien bij de Victoria Watervallen park. Om hier naar binnen te gaan moet je eerst $30 US neertikken. Dit is eenmalig geldig, dus je kan niet in en uitlopen van het park, want krijg je nog een duur dagje. We hadden bij een paar uitkijkpunten een aantal foto’s gemaakt. Het was prachtig. Het ging regenen, dus liepen langzamerhand weer terug richting de camping. Tegenover het park was er een marktje met souvenirs. Hier hebben we nog een Zimbabwaans voetbalshirt gescoord. We hebben de shirts van $30,- naar beneden gekregen tot $10,-. We worden er nog wel goed in, in dat onderhandelen, haha!

Victoria Watervallen
Vic. Falls

Dichterbij hadden we besloten om even wat te gaan lunchen bij de Three Monkeys Bar, wat ongeveer 5 minuten lopen was van Shearwater Village waar wij verbleven. De bar zat naast het treinstation en de bar was gemaakt in een rijtuig. Waar zaten heerlijk buiten onder de verkoelende water sprays die ze op het terras hadden. We hadden gekozen voor een pizza. Het duurde even, maar de pizza’s waren mega groot. Ik had een pizza genaamd ‘’inferno’’, een pittige pizza die heerlijk was. De pilsjes smaakte ook wel weer goed ná de helikoptervlucht en de wandeling.

Three Monkeys Bar
Inferno Pizza

In Shearwater Village ging ik alleen nog maar relaxen. Ik was meer dan moe en had ervoor gekozen om een massage te nemen bij de accommodatie. Ik viel bijna in slaap tijdens de massage, want ik kwam helemaal tot rust. Ná de massage was er een nieuwe Nederlandse groep aangekomen die van Victoria Watervallen de rondreis in omgekeerde volgorde doen. Ik had nu niet het idee dat ik bij die groep had willen zitten. Onze groep was de beste met veel levensgenieters :). Onder het genot van een Captain Morgan cola zat ik m’n blog te tikken. Tegen de avond hadden we ervoor gekozen om nogmaals in Shearwater Village te gaan eten. Het was goed en dichtbij …dus waarom niet? Het was een goede keuze uiteindelijk aangezien we een dansact kregen te zien van een lokale stam met Afrikaanse muziek. Erg gaaf om te zien. En kort daarna ging ik m’n mand in om bij te tanken voor een mega reisdag die op de planning stond.

Shearwater Explorer Village

7 januari – Onderweg terug naar Nederland
Samen met Ruud was ik nog vroeg naar de Craft Market gegaan om de laatste souvenirs te scoren. Ik nam wat spullen mee, zoals oude schoenen, DEET, regen poncho en zonnebrand. De dag ervoor kreeg ik te horen dat je met spullen en klein beetje geld souvenirs kan kopen. Dit vond ik wel een leuk idee! Echt onderhandelen met allerlei dingen. Bij de Craft Market zagen alle handelaren al onze tasjes met kleding etc. er in. Het zijn net eksters. Op de markt had ik nog een paar mooie deals gemaakt. Een paar oude schoenen met $10,- voor een vier mooie Teakhouten bakjes. En later voor $35,-, 5 t-shirts, een regen poncho en een pet voor een prachtig houten schaak set. De t-shirts had ik nog niet bij mij, dus de handelaar zei: neem de schaak set mee en ga je t-shirts halen. Ik had nog helemaal geen geld gegeven of iets. Ze hadden goed vertrouwen in mij. De schaak set was in eerste niet compleet. De handelaar had een stukje geleend van een andere onderhandelaar. Afijn. Hij was iets anders, maar ik vond het een prachtig set. Uiteindelijk had die het stukje gevonden en had mij achtervolgt op straat. Die man had ik uiteindelijk een t-shirt meer gegeven. Vond het erg grappig om met spullen te onderhandelen.

Het was tijd om meer de safaritruck het laatste ritje te maken naar de luchthaven van Victoria Falls. Ik had Richard en Olishi $30,- per persoon getipt. Dit vond ik meer dan zat, want een grote vuilniszak met kleding die ik aan hun had gegeven waren ze nog geen eens blij mee. Dit is geld waard in Zimbabwe… dus ‘’adios! mothafuckahs!’’. Op de luchthaven hadden we nog een pizza gescoord met een paar hele koude Zambezi pilsjes. Heerlijk! Gek genoeg vlogen wij meer British Airways vanuit Victoria Falls naar Johannesburg. Meestal zou dit alleen mogelijk zijn vanuit Groot-Brittannië. In de British Airways vlucht kregen wij nog een panini broodje en wat te drinken. We vlogen over Botswana richting Zuid-Afrika. Het was een mooie trip geweest. Bij het landen zat ik nog met m’n koptelefoon op, maar de stewardess gebaarde naar mij dat ik het uit moest zetten. Heel gek. Ik had gewoon m’n telefoon op flightmode staan. Het gebaar was ook gek. Zo’n gebaar van ‘’je gaat eraan’’. Waarschijnlijk heeft dat in Zuid-Afrika een andere betekenis… Heel de groep was aan het lachen dat ze dit gebaar naar mij maakte, haha.

Johannesburg

Op de luchthaven van Johannesburg moesten wij eerst door de douane om een stempel te halen om Johannesburg in te komen en vervolgens gingen wij naar de vertrekterminal om in te checken. Peter koos ervoor om een KLM vlucht direct te nemen en had de groep geen gedag meer gezegd. Heel vreemd… We gingen met z’n 9en gingen we verder. Even na de security check kregen we weer een stempel in ons paspoort. Ik zag al snel een Springbok Store met een paar mooie rugbyshirts, dus die had ik gekocht. Later gingen Ronnie, Ruud en ik naar de bar. Hier hebben we voor merendeel van de tijd gezeten tot de vlucht. Ruud en ik hadden een soort onbewuste challenge deze reis om met zoveel mogelijk knappe dames op de foto te gaan, zo ook hier met een prachtige Zuid-Afrikaanse serveerster, haha. We hadden hier nog wat gegeten. Kort daarna hadden we nog wat souvenirtjes gekocht voordat we het Afrikaanse continent zouden verlaten met het vliegtuig. Om 19:40 vlogen wij gek genoeg met een Duitse luchtvaartmaatschappij richting Frankfurt …19:40u??? …snappen jullie ‘m? Aan boord hadden wij onze stewardess Tatiana uit Hamburg ontmoet. Tatiana, onze stewardess van Johannesburg naar Frankfurt, was een zeer knappe blonde dame die wel in was voor een grapje. Dat is gelukkig wat anders dan m’n vliegervaring van Amsterdam naar Kaapstad met allemaal stewards aan boord. De vlucht ging wel soepel, maar de zitplaatsen zijn aanzienlijk kleiner en de inflight entertainment was niet top. Het eten was ook niet wat ik van andere luchtvaartmaatschappijen gewend ben. Ik zal niet snel voor Lufthansa meer kiezen. Afijn… we waren aangekomen op Frankfurt. Na 30 minuten slaap te hebben gehad in het vliegtuig was ik blij om bijna weer in Nederland te zijn. Op de luchthaven werden wij nog door een paar security checks geleid. Bij de gate kwamen we erna een half uurtje achter dat de vlucht was gecancelled van Frankfurt naar Amsterdam vanwege het slechte weer dat in Nederland was. In Frankfurt was er niets aan de hand …’’op naar het volgende avontuur dacht ik’’. Ik was al snel bij de balie om te vragen hoe het zat. De grondstewardess zei dat we alternatief vervoer kregen per trein. Het was namelijk niet fair om ons te laten wachten aangezien ze elk 4 uur pas doorkrijgen of een vlucht vertrekt of niet. Okay… geen probleem ik was gelukkig wel bekend met de treinen in Duitsland, dus ik heb gezorgd dat we op Frankfurt Flughafen Fernbahnhof zitplaatsreserveringen kregen, zodat we in ieder geval konden zitten al die tijd naar Nederland. Een paar Nederlandse mensen sloten ook nog even aan bij de groep aangezien die niet wisten hoe ze verder moesten reizen. Ik voelde mij heel even een soort tour guide, haha. Ondanks dat we er niet op zaten te wachten was het wel een leuke trip naar huis toe. Terwijl we onze zitplaatsen hadden gevonden en gesetteld waren gingen Ruud en ik naar het barrijtuig toe om een pilsje te halen. Het was 10 uur in de ochtend, maar ja. Even de reis goed afsluiten vond ik wel één van betere opties. We kwamen nog een groep oudere vrouwen tegen die onderweg waren naar Keulen. Er was één iemand uit de groep jarig geworden, namelijk 80 jaar en zaten gezellig aan de champagne. Ruud had de vrouw gefeliciteerd en een hand gegeven, maar vervolgens trok ze Ruud naar zich toe voor 3 zoenen, haha. Ik stond achter Ruud en ze zei daarna in het Duits ‘’nu ben jij aan de beurt’’ tegen mij, haha. Hoe ouder hoe gekker, toch!? Wij gingen even genieten van ons pilsje en bij Keulen kwamen de vrouwen naar ons toe om nog een halve fles champagne te geven, want zij stapte hier uit. Rond 11:00 uur waren we al redelijk aangeschoten, maar het was gezellig, wat een verhaal weer. Langzamerhand raasde het Duitse landschap aan ons voorbij. Bij Düsseldorf stapte mijn reismaat Ruud de trein uit om door te reizen naar Venlo waar hij opgehaald zou worden. We gingen nog met een klein groepje verder. Jan en Joke gingen in Arnhem eruit en samen met Danny en Marleen stapte ik uit in Utrecht. Waar ik alleen verder ging naar Hoek van Holland. Ná de hele rit was ik onwijs blij om weer thuis te zijn. Ik was zo moe. Tijd om even bij te komen.