Concerts & A trip to Norwich (UK)

Het komende blogbericht is van de trip vorige week met m’n ouders naar Norwich. Vanaf vandaag of morgen begin ik met de Bali blogs :-)!

De tussenperiode van mijn prachtige reis in Zuidelijk Afrika en mijn huidige reis in Bali heb ik niet stilgezeten. In die tijd heb ik maar liefst 5 concerten bezocht, waaronder van David Duchovny (bekend van Californication en X-Files), Jason Mraz, Jess Glynne, Amy Macdonald en The Kooks. Een aardige mix van genres, echter waren alle concerten super supertof. Het is een beetje mijn leven aan het worden reizen en concerten bezoeken, haha! Niet verkeerd al zeg ikzelf.

Zaterdag 23 maart was ik met mijn ouders, onder het mom ”nog net even vóór de Brexit”, naar Engeland gegaan. Dit keer naar de stad Norwich in Norfolk. Op zaterdagavond waren wij aan boord gestapt van de Stena Hollandica waar wij een comfortabele ‘comfort class’-hut hadden …en niet te vergeten om te vermelden hadden wij daarbij een minibar :)! Happy times. Na de nodige drankjes en gezelligheid werd het maar even tijd om te gaan slapen, want als je bekend met de avondafvaart vanuit Hoek van Holland weet je dat je vroeg gewekt zal worden in Harwich. Aangezien het niet een voor de hand liggende plaats is om naar toe te reizen per dagtrip met de ferry was het wat omslachtig. De treinverbinding naar Norwich komt pas later op de dag op gang. Wij namen dus de ‘Londen’-trein naar Colchester en vervolgens naar Ipswich (niet geheel logisch aangezien je in Manningtree over kan stappen). Dit deden wij eigenlijk om even de tijd te doden tussendoor. In Ipswich was er een mooi stationsgebouw waar we even konden wachten op de Norwich trein. Met een warme chocomel verder en m’n vader die de Engelse krant had doorgeworsteld stapte wij de intercity trein in naar Norwich.

Op het station in Ipswich…
Trein vanuit Ipswich naar Norwich…
Het straatbeeld van Norwich…

Het was weer een prachtige treinrit door de groene Engelse weilanden (…die overigens in de prijs zit van je Stena overtocht, mits geboekt). In bij elkaar anderhalf uur échte reistijd waren wij in Norwich aangekomen. Het is een historisch plaatsje met een mooi stationsgebouw. In een korte wandeling zit je in het centrum waar je heel veel shopping mogelijkheden heb in de typisch Engelse straatjes, maar ook in de typische modern Engelse shoppingmalls. Bij Café Nero aan het marktplein waren wij even neer gestrand voor een cappuccino en een zoete versnapering. Wij hadden als nadeel dat we zondag in Engeland waren, waardoor vele marktkraampjes gesloten waren. De marktkraampjes bevinden zich hier in een soort kleine garageboxen (om maar even een idee te krijgen!). Het idee is écht superleuk dat veel kleine ondernemers iets kunnen beginnen op een klein oppervlak. Wij liepen tussen het doolhof aan marktkraampjes door. De meeste eetkrampjes waren wel open. Ondanks dat het half 12 of iets was hadden wij een patatje gescoord met gravy. Gravy is een soort dikke jus, die ze in Engeland als saus erover heen doen. Voor 2 pond kreeg je een behoorlijke hap! Wij kregen het alle drie niet op aangezien het zoveel was.

Het patatje met gravy bij het marktplein…
The last pub standing…

Hetgeen wat ons opviel was dat je vrij weinig pubs tegenkom in het centrum. Ná een shoppingsessie liepen wij terug richting het treinstation om daar vlak in de buurt nog naar een pub te zoeken. Grappig genoeg liepen wij een straatje in waar wij de pub tegenkwamen ”The last pub standing”, ofwel ”De laatste pub die bestaat”. Door het goede weer zijn wij hier even in de ‘Beer Garden’ gaan zitten en waren wij even aan het bijkomen van het geslenter door de stad. Hier kwamen we met het plan dat we gingen avondeten in Harwich. Ná een aantal biertjes verder waren wij met de trein via Manningtree naar Harwich Town gegaan. Harwich Town is een dorpje waar de tijd lijkt stil gestaan te hebben …en we hebben hier meer pubs gezien dan in heel Norwich, terwijl Norwich 150.000 meer inwoners heb. In de Alma Inn hebben wij verse Fish & Chips gegeten. Het was superlekker. Bij Harwich International Port duurde het behoorlijk voordat wij de boot op konden gaan. Dit keer waren we enkel nog even naar de shop aan boord gegaan en waren we snel gaan slapen. Het was intensieve maar mooie dag.

De intercity trein…

De volgende dag kwamen wij wat later binnen dan gepland (09:00u) in Hoek van Holland. Echt uitgeslapen was ik niet en dan nog te bedenken dat ik die avond nog even naar Amy Macdonald ging. Gelukkig ben ik gegaan, want ze had weer een perfect optreden gegeven. Die avond verbleef ik in het hippe en betaalbare CityHub hotel in Rotterdam. Dit aangezien ik niet meer met het openbaar vervoer naar de Hoek had gekomen. Langleve de Hoekse lijn, haha!

Amy Macdonald concert in Utrecht…

Hierbij nog wat tips als je naar Norwich toe zou willen. Plan een reis in de zomerperiode (vanaf april) aangezien je dan de Hop-on Hop-off bus kan pakken voor degene die dat leuk vinden om iets van de omgeving te zien. De treinreis naar Norwich is mogelijk via Manningtree waar je kan overstappen op de intercity (check voorafgaand: http://www.nationalrail.co.uk/). In de intercity bevind zich een restauratierijtuig waar je eventueel wat te drinken of te eten kan halen. Een must-see zijn de marktkraampjes in het centrum. En voor de winkelliefhebbers is dit ook een shopping walhalla. De rest moet jezelf ervaren om een goede tijd in Norwich te hebben :)!

Blijf de komende weken Dutchpioneer.nl volgen, dan meer over mijn aankomende reis naar het Indonesische eiland Bali en een kort 2-daagse stedentrip aan Hong Kong. Stay tuned!