Een dagtrip naar Lovina.

6 april – Een dagtrip naar Lovina met gids Nyoman
Het ontbijt was weer heel goed en op tijd! Om 08:30u ging ik met Lovina Tour mee. Een badplaats in het noorden van Bali en nog niet platgelopen door de toeristen. Per scooter werd ik bij de openbare weg gezet. Er stond een Indonesische man te wachten op z’n groep die hij begeleide door Java en Bali. De man vroeg waar ik vandaan kwam en begon opeens Nederlands te praten. Het was wel grappig. Die man heb het door de toeristen zich aangeleerd en hij sprak het ook goed en begreep nagenoeg alles wat ik zei. Kort daarna ontmoette ik ”Nyoman” de gids voor de Lovina Tour. Een hele aardige man die al 18 jaar in het toerisme werkt. Hij verontschuldigde zich van die niet goed Engels sprak. Ik vond dat wel meevallen. Toen wij door het centrum reden had die het over dat de Koning van Ubud in het paleis woont, wat ik al in m’n vorige blog had vermeld. De koning was vernoemt naar z’n vader en vroeg vervolgens aan mij of ik dat ook was en hoeveelste dan. Blijkbaar is dat hier een normale zaak haha. Ik zei Dirk de 5e. Waarop hij zei dat ik dan ”Iputu Dirk” heet op z’n Indonesisch. Hij was helemaal verbaasd dat de naam al zo vaak opnieuw is gebruikt! Ubud betekend Ubad en Ubad betekend medicijn. Vandaar zijn er vele Yoga retreats en mediteermogelijkheden in de stad Ubud. Want men gelooft dat je hier geneest. Vervolgens hadden wij het over Indonesisch eten. Hij zei Babi is varken en Ayem is kip. Erg handig om te weten, al wist ik Babi al van de Chinees thuis, haha.

Nyoman zei dat in Bali 65% Hindu is wat oorspronkelijk vanuit India komt. De overige 35% is Moslim, Boeddhist of Katholiek. Hij vertelde dat het over het algemeen in Bali wel veilig door het Hindu geloof. Mede doordat in Hindu karma bestaat. Dus ze geloven als je iets verkeerd doe dan zal je daarvoor gestraft worden. Met een slechte karma mogen zij niet de tempel in om te bidden. Hij vertelde dat de bomaanslag in 2002 in Kuta door iemand was gedaan uit Java waar ze moslim zijn. Een geradicaliseerde moslim. Het was triest om te horen dat vele bedrijven hierdoor een mega tegenslag hebben gekregen. Vooral dat die mensen al van alles doen om maar een klein beetje geld te kunnen verdienen. Zo had Nyoman gezegd dat hij in het laagseizoen 1 miljoen Rupiah verdiend. Omgerekend is dat € 60,- ongeveer. In het hoogseizoen is het 1,5 miljoen Rupiah, dus € 90,-. Toen ik dit hoorde schrok ik echt. Dat maaien wij erdoor heen in een avondje stappen in de kroeg en hier moet een hele familie ervan leven.

Rechtsboven de ongewassen koffiebonenpoep en rechtsonder de gewassen versie.

We stopte bij een koffie- en theeproeverij dat stond niet op het programma, maar Nyoman gooide het er gewoon tussen het programma door. Hier kreeg ik te zien hoe ze koffie maken in Bali. Ze maken er poeder van waar je alleen maar water op moet gooien. Ook hadden ze hier Luwak koffie. Dit is koffie waar de koffiebonen door een Luwak dier zijn uitgepoept om vervolgens schoon te maken en te vermalen. Onwijs goor! Maar gek genoeg is de geur (weliswaar ná schoonmaken) veel rijker en beter dan de normale Bali koffie. Van Nyoman moest ik even poseren dat ik de bonen stond te vermalen. Vervolgens mocht ik de koffietje en theetje gaan proeven. Ik zat bij een heel mooi uitzichtpunt op de rijstvelden en kreeg even 5 koffie en 5 thee om uit te proberen. M’n favoriete was de Cocosnoot koffie. De dame die de tour gaf vroeg ik op de Bali Swing wilden. Dit is een mega schommel met hoogte. Ik dacht ”waarom niet!”. Ik vond het niet eng, maar ik werd een beetje misselijk door de koffie en thee die ik net daarvoor ophad. In de omgeving waren vele fruitbomen, zoals bananen, avocado en nog meer. De gids vertelde dat iedere regio in Bali z’n eigen groente en fruitsoort hebben vanwege de verschillende klimaten op het eiland. Bijvoorbeeld aardbijen, mandarijnen en watermeloenen.

De tweede plaats waar we stopte was Pura Ulun Danu Bratan (een leuk woord voor Scrabble heb je meteen 33x woordwaarde). Dit is de tempel in het water bekend van vele marketingpromoties over Bali. Ik vroeg of ik een Sarong moest dragen om naar binnen te lopen. Ondanks dat ik niemand ermee zag lopen wilden ik uit beleefdheid voor het Hindu geloof dubbelchecken. Dit is alleen nodig in het binnenste van tempel, dus niet binnen in de tempel, maar het centrale punt. De ”tempel in het water” was enorm mooi! Helaas was het weer niet zo mooi voor foto’s. De reis zetten zich voort naar de Munduk watervallen. Dit was even klimmen. De gids bleef daarom boven aan de weg staan. Hij vertelde dat het een hele bekende waterval is en dat het er vaak druk is. Eenmaal beneden stonden er een handje vol mensen. Totaal niet toeristisch in mijn opzicht van wat ik heb meegemaakt in Niagara watervallen en Victoria watervallen. Al zijn dat natuurlijk enorme natuurwonderen, haha. Echter was de Munduk waterval onwijs mooi! Terug was het wel weer even berggeitmodus aan en de berg op. Met Nyoman had ik koers gezet naar Lovina, waarbij de tussendoor langskwamen bij Twin Lake. Het woord verklapt het al, maar dit zijn 2 meren die met elkaar in verbinding staan in de jungle van Bali. Het uitzicht was werkelijk waar prachtig, alleen was dat niet hetgeen waar ik van versteld stond …je kon namelijk met vleermuizen, een varaan of slangen op de foto bij de uitzichtpunt! Een vleermuis!? Dat vond ik nog het meest aparte haha.

Helemaal Zen, haha!
Munduk Waterval.
Twin Lakes.

In de tour was ook een bezoek aan de warmwaterbronnen van Banjar inclusief. De weg naar de hotspring toe waren allemaal winkeltjes. Iedereen vroeg of ik wat wilden kopen. Ik zou graag willen om de bevolking wat te financieel te bevorderen, maar dan moet ik een koffer erbij kopen haha. Afijn ik kreeg tijd van Nyoman om in het zwavelbad te gaan. Hier was ik niet op voorbereid! Ik dacht eigenlijk even een bezoekje, foto’s maken en weer weg, maar nee! De gids was geweldig. Hij had enorm veel foto’s gemaakt. Ná een duik in elk bad daar gingen we terug. Datzelfde straatje met winkeltjes gingen we terug. Een meisje kwam naar mij toe om te vragen of ik een armbandje wilden kopen voor 10.000rp (omgerekend € 0,60) om geld op te halen voor school. Ik kon het niet over m’n hart gekregen om ‘nee’ te zeggen. Voor mij is het niks, maar voor dat meisje kan het waarschijnlijk heel veel betekenen! Terug bij de auto was m’n kleding nog niet droog, maar ik had mijn Heineken Honcho mee, die mijn vader nog ergens had liggen. Het is enige tijd geleden voor mensen te weten wat een Honcho is. Maar dit is een regenponcho en een handdoek in één, haha. Dus ik het handdoekgedeelte op de stoel in de auto gelegd. Het was geen probleem voor Nyoman haha.

Banjar warmwaterbron.

Oké nu was het écht tijd om naar Lovina te rijden. Bij aankomst reden we naar een restaurant toe een beetje buiten Lovina, want zoals de gids zei was het een mooier en schoner strand. En dat was ook zeker zo! In het restaurant had ik een Indonesische rijsttafel genomen. Het was heerlijk! Van alles wat. Het was al laat, maar Nyoman wilden mij nog Singaraja laten zien. Een havenstad waar de Nederlanders veel hebben betekend in de handelstoevoer. Dit is ook terug te zien aan de vele huizen die met Nederlandse bakstenen zijn neergezet. We stopte bij een plein, waar in de avond een nightmarket plaatsvind. Het was prachtig. Er waren 4x restaurants die boven het water stonden. Ondanks dat Singaraja een beetje off-the-beaten bestemming is, zou ik dit graag als tip willen geven voor de mensen die naar Lovina gaan. Met de zonsondergang genieten van wat te drinken met in de verte uitzicht op Java. Het was al laat en we hadden koers gezet terug naar Pajar House in Ubud. De wegen waren donker en Nyoman (zonder Google Maps!) wist zich overal doorheen te sluizen. Ik had de gids aangevraagd voor mijn transfer naar Sanur de volgende dag. Die dag wilden die mij langs wat houthandels rijden. Bij de receptie had ik een Thaise curry besteld die ze bij mij kwamen brengen op de kamer. Het was een mooie dag …en dat zie je wel aan de vele tekst! Ben benieuwd wie ‘m tot het einde heb gelezen (laat anders een bericht achter hieronder, haha!).

Rijsttafel in Lovina.
Restaurants boven het water in Singaraja.