De o-zo mooie vogeltour op Bigipan (…toch Sven?)!

Dag 12 terug naar Suriname – woensdag 20 november 2019
”…wat doen die drumstokjes op bed?” …het was 3 uur in de ochtend, want vandaag stond de grensovergang weer op de planning van Guyana naar Suriname. Vanuit Georgetown vertrokken wij om 4 uur en duurde het ongeveer 3 uur met de bus om naar de grensovergang te gaan. Aangezien ik nog net maar wakker was ging ik half slapend de bus in en verder slapen. De zonsopgang was overigens prachtig nadat we ongeveer 2 uur onderweg waren. De verhalen van het Hard Rock Café waren wel hilarisch ondanks dat ik vrij weinig ervan mee had gekregen. Bij het immigratiekantoor ging het vrij voorspoedig aan de Guyaanse kant. Wij hebben er echter wel enige tijd moeten wachten totdat we op de ferry mochten. In de vertrekhal hebben wij nog even onze laatste Guyaanse dollars verpatst voor koude frisdrankjes.

Eenmaal aan boord kregen wij weer een immigratiebriefje om in te vullen voor aankomst in Suriname. Persoonlijk keek ik er wel weer naar uit om terug naar Suriname te gaan. In eerste instantie vonden wij Nieuw-Nickerie een soort ghetto, maar ná Georgetown zou dit straatbeeld wel veranderd zijn. Bij aankomst in Suriname was het wel even ons ”No Spang”-modus aanzetten, want het duurde behoorlijk lang voordat wij hier in het immigratiekantoor aan de beurt waren. Op de weg naar Nieuw-Nickerie stopte wij aan Zeedijk waar een Hindu tempel stond. Zeedijk leek typisch op Nederland. Terug in de Golden West Hotel hadden wij in een toko gegeten. Ze hadden heerlijke bami en nasi hier. Er kwam een Surinaamse familie binnen die normaal gedag tegen ons zeiden. Iets wat je in Nederland nagenoeg niet meer tegenkom. Later had ik nog een rondje gelopen in Nieuw-Nickerie, waarbij ik een security man tegenkwam. We hadden het over de temperatuur en zei dat hij het niet kon aarden in Nederland vanwege de kou. Het was een leuk praatje. Zo vriendelijk dat mensen hier gewoon een praatje maken zonder dat je ze daadwerkelijk ken. Doordat wij laat lunch hadden waren wij niet meer in de avond weggegaan. Het was een vroege hangover ochtend, dus de slaap was wel erg benodigd.

Dag 13 natuurtocht op Bigipan en terug naar Paramaribo – donderdag 21 november 2019
De dag waar wij zo naar uitkeken tijdens onze reis stond op het programma. De terugreis naar Paramaribo waar wij het luxe Royal Torarica verbleven. Vóór dat wij koers hadden gezet naar Paramaribo gingen wij naar het natuurreservaat Bigipan. Bigi = groot en pan = meer, dus groot meer is de naam eigenlijk. In de Bigipan gingen wij met twee bootjes de mooie vogels bewonderen. De meest bijzondere vogel van dit reservaat is de rode Ibis. Al waren er ook grote visarenden, buizerds en spechten te bewonderen die ook vrij bijzonder zijn. Halverwege het kanaal naar de Bigipan toe kwamen wij hele grote zwermen van rode Ibis tegen. Niet normaal rood, maar écht vuurrood. Echt adembenemend. De gids was erg gepassioneerd over z’n werk. Een échte vogellaar. Waar wij even tijd nodig hadden om de vogel te spotten had hij ze binnen no-time gezien. Op de Bigipan stonden huizen op palen boven het water. Erg uniek om te zien. We stopte bij de lodge op het water van de gids. Hier hadden wij de gelegenheid om even een bak koffie of thee te nemen. De gids had nog een leuk grapje, aangezien het een vogeltour was had hij ook een vogelgrapje. Als een man hier in Suriname 1 vrouw heb noemen ze hem een pechvogel, bij 2 vrouwen een geluksvogel, bij 3 vrouwen een paradijsvogel en zonder vrouw is die een trekvogel, haha! In de lodge verbleven verschillende Nederlandse studenten die studeerde om docent te worden. De studenten kwamen wij later op het meer tegen die een moddersessie achter de rug hadden. Gewoon elkaar met modder insmeren zeg maar en grote modderballen maken om tegen elkaar te gooien. Op het meer hadden wij nog meer rode Ibis gezien. Het bleef mooi. Al duurde het tripje wel erg lang, de gids schoot door in z’n enthousiasme om ons elke vogel te laten fotograferen. Wij zaten in onze gedachte al lang in Royal Torarica. Een beetje relaxing time was wel zwaar benodigd in de drukke reis. Bij het einde hadden wij de boot nog over een ramp getrokken dat faciliteerde als een dijkje. Het was een mooie tour, maar iets te lang.

Kort ná de Bigipan tour stopte wij voor een lunch bij een wegrestaurant waar we heerlijke kip + patat ophadden. Patat is iets wat ik een soort van mis op de reis, omdat we zoveel nasi en rijst even, haha. Het was even goed om gegeten te hebben. Onderweg waren we nog gestopt bij een supermarkt. De supermarkten in Suriname zijn overigens allemaal van Chinese eigenaren. Echt allen! Petra en ik hadden in de tussenstop nog een Banks biertje gescoord. Sven had er nog geen zin in. Die spaarde zijn lever voor een goede Champagne in het Royal Torarica. Leanne had nog een aanvraag stop gevraagd aan Jane onze gids. Namelijk in Groningen. Leanne is geboren en getogen in Groningen, vandaar dat zij in het tropische Groningen een foto wilden maken bij de plaatsnaam. Groningen hier is in de winter wel goed vertoeven qua temperatuur, haha! We waren allemaal kant en klaar toen wij aankwamen in het Royal Torarica hotel. Het was nog veel luxer dan het normale Torarica. Niet zo zeer beter, maar gewoon luxer. Een douche deed wonderen. Ik zei tegen Sven ”het lijkt wel of je als een zwerver ná 15 jaar weer een douche kan nemen, ik voel mij als herboren”. Aangezien we écht klaar waren met de dag hadden wij voorgenomen om in het Royal Torarica te gaan eten. Sven had wel zin in een Champagne en hebben onder het genot van een Champagne de avond ingeluid. Het eten was ook formidable. Even een goede stuk Tournedos in plaats van alle bami en nasi gerechten van de afgelopen dagen. Het was een mooie afsluiting van een gigantisch drukke dag.

Eén gedachte over “De o-zo mooie vogeltour op Bigipan (…toch Sven?)!

1. Jullie hebben het heel leuk gehad zo te lezen en ook als groep wat altijd erg belangrijk is :Wat een leuke en duidelijke verhalen . En wat een cultuursveranderingen heb je toch gezien .. voor 3 weken leuk maar een ding weet ik zeker kwa eten…
    Oost, west thuis best..:!